ביקורת העורך

ביקורת ספר מזווית אחרת
ציון9
בית לוריא

תקציר

יוסף לוריא — איש עסקים ממולח — ביקש לכבוש את העולם, וכמעט הצליח. כשמת בטרם עת, בעיצומו של מהלך עסקי מרחיק לכת, השאיר אחריו חובות ענק ואת הבית המפואר על ראש הגבעה: ארמון של ממש, אנדרטה להתעשרות המהירה, הראוותנית, הגרנדיוזית. אלמנתו ההמומה ובתם השחקנית נותרו לגור בו לבדן, אבודות בין יצירות האמנות, האוספים היקרים, זיכרונות ההמראה ושיירי ההתרסקות. 
על בימת בית לוריא, החיים מתחוללים במלוא עוזם. סיפור משפחתי עצוב ומצחיק עד דמעות, סימפוניה של מציאות ופנטזיה שמתערבבות זו בזו. על כל אלה המחברת מנצחת במיומנות ובלי מאמץ, ומרתקת אותנו אל הדמויות עד לסוף הבלתי צפוי. בספר ביכוריה, שמרית לוסטיג מפליאה לגולל סיפור אנושי ועתיר רגש, ומחדשת צורות ספרותיות ביד קלה ובשפה קולחת. 

שמרית לוסטיג (נ. 1982), היא בוגרת הסטודיו למשחק ניסן נתיב, ובמשך למעלה מעשור שיחקה בתיאטרון החאן, בקאמרי ובבית לסין, בסרטי קולנוע ובתוכניות טלוויזיה. סיפורים קצרים פרי עטה ראו אור בכתבי העת גרנטה ומאזניים, וכיום היא כותבת טור קבוע בעיתון הארץ. מתגוררת בתל אביב עם בן זוגה ושלושת ילדיה. בית לוריא הוא ספרה הראשון. 

מת הבית / רן בן-נון
עלייתו ונפילתו של טייקון ישראלי כמשל לפרצופה של המדינה
מת הבית / רן בן-נון
עלייתו ונפילתו של טייקון ישראלי כמשל לפרצופה של המדינה
  • תקציר מנהלים
  • תקציר מנהלים

  • בית לוריא נהרס ונחרב. הטירה המפוארת, המוגזמת, שעל הגבעה במושב, מתרסקת תחת כף דחפור ענקית ונגרסת לאבק. כך נפתח "בית לוריא", ספר הביכורים המרשים של השחקנית שמרית לוסטיג. הסמליות שקופה עד בוטה ממש, אבל התיאור יפהפה, בעברית מדויקת שנעה בתנופה בין הטראגי לבין הציני, כי ככה זה כשבית נהרס – חצי מהזמן בוכים, ובזמן שנותר מתחשבנים במרירות עם מה שגרם להרס; כי בעצם זהו שיאו של תהליך הידרדרות שהחל במותו של אב המשפחה, יוסף, טייקון רב מעללים וחסר פחד, שהותיר אחריו הר של חובות ואת פיסת הנדל"ן המטורללת הזו, שכעת מקננות בה אלמנתו רותי ובתו השחקנית גליה. לבת השנייה, רוני הרופאה, היה מספיק שכל כדי להתעופף הרחק מכאן.
  • כמו מה זה
  • כמו מה זה

  • היקשרויות עזות / ויוויאן גורניק
  • קל/כבד?
  • קל/כבד?

  • מאוזן להפליא.
  • למה כן?
  • למה כן?

  • סביב רות האלמנה חגו כעיטים להקה של עורכי דין וסוכני נדל"ן, שכעת נותר מהם רק שריד אחרון ועיקש, רם, המגיע אל "הנכס" ומנהל עם גליה המסחררת יום שלם של שנינויות, גילויים ומתח מיני בלתי נסבל, כתוב לתפארת ליקוק האצבעות.
  • למה גם כן?
  • למה גם כן?

  • גליה מספרת על אביה הנערץ, בעלילה שנקראת כמו מיתולוגיה ישראלית מודרנית – האיש שבא מכלום, כפר דתי עני, ובנה את עצמו בעשר אצבעות עד לטופ של הפסגה; ומשם להיבריס, הסיפור הידוע על האיש שהיה לו הכל, אבל רצה יותר. לוסטיג מצליחה לעורר הערצה לחזון ולאומץ של הדמות הגדולה מהחיים הזו, ובתוכה לשתול קינה שקטה על הישראליות כולה, שהתמסמסה לשגעת בינוי ושיכון סמיכה ומצחינה.
  • למה לא?
  • למה לא?

  • "בית לוריא" סובל מכמה תסמינים של ספר ביכורים, כולל דמות מספרת עם עודף מודעות עצמית וטשטוש הגבולות שבין תחכום מסקרן לבין התחכמות מיותרת. היא כותבת, למשל, סוף אלטרנטיבי שנפסל לסיפור של גליה ורם. אז אם הוא נפסל - למה כתבת אותו בכל זאת? זה לא פה ולא שם, וזה קצת מעצבן.
  • דמות לקחת
  • דמות לקחת

  • רות היא מורה להיסטוריה, שאחרי הנישואין זנחה את עבודתה והקדישה את עצמה באופן טוטאלי לבית, למשפחה ולטיפוח עצמי, הטרופי- ווייף האולטימטיבית, אישה מהממת ומעוררת חלחלה בעת ובעונה אחת.
  • משפט לקחת
  • משפט לקחת

  • קודם, לפני המחלה, היינו רבים כל הזמן. ואני הייתי נסחפת לדרמות שלו, ולהתפייסויות בעיקר. הפצעים שלו מצאו חן בעיניי.
  • איפה קוראים?
  • איפה קוראים?

  • חופשה במושב נחמד אי שם אחרי גדרה ולפני היציאה לאשקלון, עם ריח של כסף ישן ומורשת של חיבור לאדמה. פעם היו קוראים לזה "שורשי".
  • נחזור לעוד?
  • נחזור לעוד?

  • כן, כן וכן. אם זאת ההתחלה של לוסטיג, היא עוד תיגע בשמיים.
  • השורה האחרונה
  • השורה האחרונה

  • לוסטיג משחקת במיומנות בין דמויות וזמנים, מפרקת מטענים רגשיים נפיצים, וחותרת תחת היסודות הנפשיים העמוקים ביותר: אגו, שייכות, מיניות. מעבר לכך, היא מצליחה ליצור געגוע אמיתי למדינה שכבר לא קיימת, לבועה שהתנפצה אל תוך ישראל חדשה, אחרת, מבהילה, שהכוחות המושלים בה אפלים הרבה יותר.