הזן קוד לכניסה
 
  • אני רוצה להישאר מחובר/ת במחשב זה
 

שכחתם סיסמה?
הכניסו את הדואר האלקטרוני עימו
נרשמתם ותקבלו מייל לאיפוס הסיסמה
מייל לאיפוס סיסמתכם נשלח לכתובת
האימייל שהזנתם

  • צבירת נקודות ברכישת ספרים במחיר מלא
  • ספר מתנה ביום ההולדת
  • צבירת נקודות במסגרת "חבר מביא חבר"
  • על התשוקה
    ספר מוגן
     
  • על התשוקה
    על התשוקה לוקח את הקורא למסע בעקבות הארוס, אל האהבה והתשוקה במיתולוגיה היוונית, מסע המתחקה אחר תשוקות הגוף וכמיהתו של הלב הוא מספר מחדש סיפורי מיתולוגיה עתיקים העוסקים באהבה ובארוטיקה, ומפליג מהם אל ההווה. סיפורים על אלים בוגדניים, משתאות פרועים ונימפות יפהפיות, מסופרים מחדש ומקושרים לתרבות העכשווית.
     
    בשפה קולחת, מציג על התשוקה דרך מקורית לספר מחדש מיתולוגיות עתיקות; לא עוד כעלילות שנכתבו לפני עידן ועידנים, אלא כסיפורים על-זמניים השייכים לרגע הזה, חסר הנחת, ולחיים האישיים של כל אחת ואחד. המחברת אורגת מיתוסים, קטעי ספרות ושירה, דימויים אמנותיים, וגם את קולה שלה – סיפורים בגוף ראשון המציגים את דרכה מול הנושאים העולים מהמיתוסים – למהלך אחד הדן בחוויה האנושית של האהבה. הכתיבה הסוחפת קושרת את הקורא למיתולוגית האהבה הנצחית ומזמינה אותו לצאת למסע משל עצמו בדרכים היפות והכואבות של התשוקה.
     
    רחל גוטסמן היא היסטוריונית של יוון העתיקה, מתמחה במיתולוגיה יוונית ובמרחב הים-תיכוני הקדום. היא השלימה את לימודי הדוקטורט באוניברסיטת תל אביב וכיום מרצה באוניברסיטת חיפה ובמסגרות נוספות. נוסף על כך פרסמה סיפורים קצרים בכתבי-עת שונים ואף לוקחת חלק בניהול מחקר וחשיבה אורבנית במסגרת מרכז העיר הלבנה תל אביב-יפו. גוטסמן היא אם לשניים ומתגוררת בתל אביב. זהו ספרה הראשון.
    מתאים למכשירים: טאבלטים, סמארטפונים, win8
  • 44
    הוספה למועדפים שלי
  • פתח דבר
     
    מיתוסים עתיקים מציגים שורה ארוכה של סיפורי אהבה ותשוקה, חלקם יפים ושמחים, אחרים קשים ואכזריים. ארוס, אל האהבה והתשוקה במיתולוגיה היוונית, הוא דמות רבת פנים ומתעתעת. התחקות אחריו היא מסע במבוך מלא סתירות, מסדרונות ללא מוצא ושערים נעולים. אהבה רומנטית היא רגש שכיח בעולם בני האדם, אולם לא ניתן להגדיר אותה או לאחוז בה. היא כורכת יחד תשוקה, התפעמות, ארוטיקה וצער, אך הרגש עצמו נותר לוט בערפל, סמיך וחידתי.
    ספר זה הוא מסע במבוך של ארוס, מסע בעקבות האהבה והארוטיקה. הוא יוצא מסיפורים עתיקים מאוד ומפליג אל הזמן הזה, אל העכשיו, וגם אל הדרכים העקלקלות שעשיתי אני בחיפושַׂי אחר הארוס. זו דרך המתחילה בתשוקה גופנית ובכמיהתו של הלב, אך שואפת לנסוק לרקיע ולהקיף את העולם, לחזות באידיאה של היופי.
    כיתה בבית הספר התיכון, שיעור ביולוגיה. דיברנו על ממברנות, ואני חשבתי שגם לבני אדם יש קרום דק, המאפשר לדברים מסוימים להיכנס ולאחרים לא. נשמע הצלצול, ונדחקתי החוצה בין כל התלמידים דרך דלת הכיתה. הוא המתין לבדו בפינת המסדרון. כשחלפתי על פניו, נגע בעדינות בזרועי. הסתובבתי מופתעת, והוא תחב לידי פתק מקופל. למחרת אסף אותי מביתי והלכנו לקולנוע. אני זוכרת היטב את כפות ידיו הגדולות, את האופן שבו אור המסך הגדול הבהב בתוך עיניו באפילת האולם ואת נשיקותיו החמות.
    הייתי צעירה מאוד כשארוס אחז בידי והובילני בצעד קל ומרוגש אל תוך המבוך.
     
     
    בריאה
     
    אֶרוֹס
    אֶרוס הוא אל האהבה, האנשה של תשוקה מינית. הוא מעניק ברכה וחסד, אבל הוא גם אל אכזר וקפריזי.
    במיתולוגיה היוונית יש לארוס (ובלטינית קופידון, או אָמוֹר) פנים רבות, וגם כמה סיפורי הולדת. באחת הגרסאות הוא אחד מהכוחות הראשונים שנוצרו מתוך הכאוס; הוא כוח ההשתוקקות, עקרון ההולדה הקוסמי, ובלעדיו העולם לא היה נוצר. בגרסה אחרת הוא בנה של אַפְרוֹדִיטֶה, שנולדה מתוך קצף הגלים עם שני בניה, אֶרוֹס (אהבה) ואחיו התאום הִימֶרוֹס (תשוקה), ושניהם מלווים אותה לכל מקום ומוציאים אל הפועל את מזימותיה החושניות. בתקופות מאוחרות יותר הצטרף לשניים אח שלישי, פּוֹתוֹס (להט).
    ארוס הוא עלם צעיר הפוסע בצעד קל בשדות פרחים. הוא חיית פרא בלתי־ניתנת לאילוף. הוא מעיין נובע, טבע בפריחתו, הוא מר־מתוק. לפעמים הוא נער יפה תואר ולעתים תינוק שמנמן. הוא כוח חיים, הוא יצר הרסני, והוא גם אלגוריה לתנועת הנפש אל עולם הרוח, הנשלט בידי יופי טהור. הוא מתעתע ורמאי, אך מביא ברכה ונחמה לבני התמותה האומללים. הוא מטלטל את הנפש כסופה המזעזעת עצי אלון על פסגת הר, הוא יורד מהשמים כהתגלות מלכותית. לא ניתן להתנגד לו, הוא מביא שיגעון ודיכאון, התרגשות ושמחה. הוא נושא קשת ואשפת חצים, שאותם הוא מכוון ללב שלנו, המתמלא פתע ברגשי אהבה ותשוקה שאין לעמוד בפניהם. הוא ממלא אותנו שמחה וצער, מטפטף ערגה מסמאת אל תוך עינינו.
    הבריאה היוונית היא רבת שלבים, ללא אל יחיד האחראי להולדת העולם מתוך האַיִן, ובכל זאת יש בה דמות אחת המחזיקה יותר מהאחרות בַּכּוח הבורא והיוצר. זהו ארוס; הכוח המתאווה, החושק והמוליד. ארוס הוא הדחף, היצר, הליבידו, האון, כוח פעולה שבלעדיו לא היתה יצירה ולא התחדשות, והוא האחראי להתגשמותו של הטבע ולהולדת צאצאים, וגם להולדת מעשים יפים, אמנות ומחשבה. כל דבר שנוצר ובא אל העולם מקורו בהשתוקקות, בהתמסרות לכוח הארוס הקוסמי. ללא כוחו המשתוקק והאוהב היה העולם נותר רק חומר גולמי ודומם: אדמה ותהום.
     
    ״אֶרוֹס, זֶה הַיָּפֶה מִכָּל הָאֵלִים בְּנֵי הַנֶּצַח,
    הַמְרוֹפֵף אֵיבָרִים, שֶׁשּׁוּם הִגָּיוֹן וְשׁוּם טַעַם
    בַּחֲזֵה אֵל אוֹ אָדָם הֲגָנָה מוּל כּוֹחוֹ לֹא יַמְצִיאוּ.״
    התיאוגוניה, הסיודוס
    • רחל גוטסמן
    • רחל גוטסמן

      רחל גוטסמן היא היסטוריונית של יוון העתיקה, מתמחה במיתולוגיה יוונית ובמרחב הים־תיכוני הקדום. היא השלימה את לימודי הדוקטורט באוניברסיטת תל אביב וכיום מרצה באוניברסיטת חיפה ובמסגרות נוספות. נוסף על כך פרסמה סיפורים קצרים בכתבי־עת שונים ולוקחת חלק בניהול מחקר וחשיבה אורבנית במסגרת מרכז העיר הלבנה תל אביב יפו. גוטסמן היא אם לשניים ומתגוררת בתל אביב. זהו ספרה הראשון.

     
  • המלצות נוספות
    • הערות שוליים מרתקות מן ההיסטוריה
    • ההימור האחרון של היטלר
    • ההיסטוריה הקצרה של כמעט הכול
    • לילות טוקיו
    • הנערה מברוקלין
    • נקודה רגישה
    • אל תגיד כלום
    • מה שאליס שכחה
    • סקסי בטירוף
    • עמוד האש
    • שיעור לילי
    • אשתו של מגדל התה