ביקורת העורך

ביקורת ספר מזווית אחרת
ציון8
גבר נכנס בפרדס

תקציר

ירח דבש שהיה אמור להיות רומנטי, הולך והופך לסיוט מרגע לרגע. מתמחה חדשה וצעירה מגיעה למחלקה פנימית ומעוררת ברופא בכיר צורך עז ובלתי מוסבר לגונן עליה. זוג נשוי יוצא להליכה הקבועה של שבת בבוקר בפרדסים שבפאתי העיר. הגבר נכנס רגע אל בין העצים - ולא חוזר.

בספרו היצרי והאפל ביותר עד כה, שוזר אשכול נבו שלושה סיפורי אהבה מסעירים וצולל אל המסתורין שקיים בליבה של כל אינטימיות: בין גבר לאישה, בין הורה לילד ובין אדם למה שאבד לו.

ספריו הקודמים של אשכול נבו הפכו לרבי-מכר, תורגמו לשפות רבות וזכו לשבחי הביקורת ולפרסים בארץ ובעולם. הראיון האחרון, שלוש קומות, המקווה האחרון בסיביר, נוילנד, משאלה אחת ימינה וארבעה בתים וגעגוע ראו אור אף הם בהוצאת זמורה ביתן.

תחת אזהרה / רן בן נון
הצד האפל של הישראליות
תחת אזהרה / רן בן נון
הצד האפל של הישראליות
  • תקציר מנהלים
  • תקציר מנהלים

  • עומרי בן ה-39 נוסע לטיול אחרי גירושין בדרום אמריקה ובלה פאס הוא פוגש את מור היפה ורונן השתקן, בטיול אחרי אירוסין. זמן לא רב לאחר מכן רונן מוצא את מותו בדרך המוות המסוכנת בבוליביה, ואת הסיפור מספר לנו עומרי כאילו נחקר תחת אזהרה – כי זה המשותף בין גיבורי "גבר נכנס בפרדס", קובץ הנובלות החדש והאפלולי להפתיע של אשכול נבו חביב הישראלים. הנובלה "דרך המוות" היא יצירה קודרת עם מספר שקשה להאמין לו. אנו חשים שעומרי מסתיר מאיתנו דברים, במיוחד כשמשהו הולך ומתפתח בינו לבין מור הקסומה – קצת בלה פאס והרבה יותר בשבעה שאחרי מותו של רונן, המתקיימת אי שם בצפון הרחוק. הזרם החשמלי שעובר בין עומרי למור אינו משהו שניתן להתנגד לו, האם הם שותפים לסוד נורא?
  • כמו מה זה
  • כמו מה זה

  • תיק נעדר/ דרור משעני
  • קל/כבד?
  • קל/כבד?

  • קריאה מהנה וזורמת כמו כל כתבי אשכול נבו, אבל עם טוויסט.
  • למה כן?
  • למה כן?

  • "דרך המוות" הוא נובלה מותחת להדהים שנקראת בחטף. נבו, שמבין את הישראליות טוב יותר מרוב הישראלים, עושה בה הפעם שימוש מתוחכם ומרושע במיוחד. יש כאן שקיעות בחוף אכזיב, תלתלים רכים ושירים של כנסיית השכל, אבל מתחת לפני השטח נע זרם מעמקים חורש רוע. האנשים החמודים והיפים האלה, הצעירה המתוקה והמוזיקאי הרגיש, אינם מה שהם נראים, הם מסתירים מאיתנו משהו מחריד שהם לא רוצים לספר, ונבו יוציא את זה מהם לאט לאט, עם תפניות מבריקות בעלילה ופערים מדודים בין מה שאדם חושב למה שהוא אומר. המתיקות היא מעטה דקיק, שמתחתיה עלולה להסתתר מפלצת.
  • למה גם כן?
  • למה גם כן?

  • נובלת הנושא, שהיא גם המוצלחת בקובץ, מספרת על חלי, שבעלה עופר אכן נכנס בפרדס – אך לא יצא ממנו. חלי ועופר היו מופת של אושר בנוסח מעמד הביניים, עם מקצועות טובים וילדים מוצלחים, אבל אט אט מתגלים סביבם מעגלים של אפלה, כמו אדוות שאחרי נפילת אבן לאגם. עופר היה דתל"ש שסייע לחוזרים בשאלה והתמודד עם מחלה אוטואימונית נדירה; חלי היא אישה מרשימה, קשוחה וספורטיבית, אבל האם היא מסתירה מאיתנו עוד דברים מלבד המאהב שלה?
  • למה לא?
  • למה לא?

  • בנובלה השנייה בקובץ, "היסטוריה משפחתית", ד"ר אשר קארו, אלמן בן 68, חושק במתמחה הצעירה, המבריקה והיפה שלו, ליאת. נבו משלב בחוכמה בין הקראש החדש והלא ראוי הזה לבין סיפור האהבה הגדול מהעבר, שבין הרופא לאשתו המנוחה ניבה. זה יכול לקרות לכל אחד מאיתנו בכל רגע, אפילו לדוקטור מבוגר וקר רוח. רגע אחד של חוסר תשומת לב, ולפתע הלב מתרסק. אירוע אחד מעברו הרחוק, כשרק הכיר את ניבה, הוא פצצה מתקתקת שנבו שותל בקרקעית הסיפור כצל חמקמק ומאיים. זה נחמד וקודר כנדרש, אבל גם קצת צפוי מראש ונטול הפתעות.
  • דמות לקחת
  • דמות לקחת

  • חלי, האישה מהפרדס. האם הרומן מחוץ לנישואין שלה באמת היה רק סקס כמו שהיא מספרת, או שמסתתר שם משהו הרבה יותר גרוע? מה שבטוח – לא ניתן להתנגד לכישוף שלה.
  • משפט לקחת
  • משפט לקחת

  • "העולם מתחלק לשני סוגים של אנשים: אלה שיש להם ילדים ואלה שאין להם. ורק מי שאין לה ילדים יכולה לבקש ממישהו שיש לו לסכן את עצמו ככה בשבילה".
  • איפה קוראים?
  • איפה קוראים?

  • מול שקיעה ישראלית, באיזה חוף שתחברו.
  • נחזור לעוד?
  • נחזור לעוד?

  • בשמחה ובכיף. אין פה יותר מדי כותבים מהנים במובן הכי פשוט, כמו אשכול נבו.
  • השורה האחרונה
  • השורה האחרונה

  • נבו מוצא בעדינות ורגישות את הסדקים הדקים בבורגנות הישראלית השבעה, והם הופכים לשבר הנפער לתהום, שאין ממנה חזרה. אנחנו כאילו בשליטה, אך בעצם מרחפים בדרך לאבדון, גורלנו נתון בידי כוחות עלומים, רבי עוצמה. ברוך הבא לצד האפל.