״נא להתנהג בהתאם״- נימוסים בעידן המודרני
רק מזכירים לך שלא שופטים ספר לפי הכריכה שלו 😉
״נא להתנהג בהתאם״- נימוסים בעידן המודרני

״נא להתנהג בהתאם״- נימוסים בעידן המודרני

עוד על הספר

  • הוצאה: ePublish
  • תאריך הוצאה: דצמבר 2014
  • קטגוריה: מדריכים ועצות
  • מספר עמודים: 200 עמ' מודפסים
  • זמן קריאה משוער: 3 שעות ו 20 דק'

תקציר

איך, למה ומתי?! קובץ כלים וטקטיקות פשוטות והגיוניות להתנהלות יום יומית לחיים טובים ונעימים יותר בעידן העכשווי.
 
ארגז כלים המכיל כישורים, טקטיקות וטיפים להתנהלות יום יומית לחיים טובים ונעימים יותר בעידן העכשווי.
 
"נא להתנהג בהתאם"-   על מנת לשרוד בעולם העכשווי, הפתוח והחופשי, "האדם המודרני", צריך יותר מתמיד כישורים, כלים וטקטיקות להתנהגות מתחשבת, לשפר את התקשורת הבינאישית, לדבר בשפה אנושית משותפת שבסיסה הבנה, התייחסות וכבוד לזולת. במילים אחרות, הכרת הנימוס והנוהג המושתת על ההיגיון הפשוט, המצב בו אתה נמצא למול זה שעומד למולך.

פרק ראשון

יש תקווה?
 
אנשים נבדלים זה מזה במראה, בהתנהגות, ביכולות ובשאיפות, אך החיים כ"חיה חברתית" מחייבים אותנו לנהוג על פי נורמות וכללים ידועים ומוסכמים על כולם. כללים אלה, שונים ככל שיהיו בין תרבות אחת לרעותה, לא נועדו לבטל או למחוק את זהותו האישית של הפרט או להטמיעו בתוך הקבוצה ללא היכר. להפך, התנהגות לפי נְהָגִים וכללים מקובלים מאפשרת לפרט לפתח ולטפח את אישיותו בדרך הנכונה.
קיים הבדל מהותי בין נימוסים טובים לבין נורמות התנהגות. התחשבות בזולת וכבוד הדדי אינם תלויי זמן ומקום. הם צורך קיומי ואנושי אוניברסלי. הנימוס אינו עניין של אוֹפנה ואיננו תְלוי תקופה, ומה שהיה נכון וטוב לבני אדם בעבר, שריר וקיים גם בימינו. לעומתו, פרוטוקול הנְהגים וכללי ההתנהגות משתנה מתרבות לתרבות ולאורך ההיסטוריה.
הכבוד ההדדי, האדיבות והסובלנות מצויים כיום בדעיכה מתמדת, בפרט בעולם המערבי. אחת הסיבות העיקריות לכך – חיים בחברה נטולת אידיאלים וגיבורים אמיתיים לצעוד לאורם. למרבה הצער, אין בקרבנו מנהיגים מעוררי אמון וכבוד, אין חזון וחסל סדר אמונה בצדקת הדרך. כתוצאה מכך, עוד ועוד אנשים חיים למען עצמם בלבד, מקַדשים את האינדיבידואל ואינם מרגישים כל מחויבות מוסרית כלפי הזולת. המושג ״חופש" התעוות, ואת מקומו תפס אידיאל הגורס ״להיות מספר אחת ולהשיג את כל רצונותיי מבלי לתת לאיש להגביל אותי". מרבית האנשים אינם מאמינים עוד בעקרונות מוחלטים של מוסר, והתוצאה – התנוונות ערכי המוסר, ברבריות, גסות רוח ואגואיזם כדרך חיים של הישרדות בג'ונגל האנושי.
המשבר החברתי המתואר לעיל חמור הרבה יותר מאשר חוסר נימוס גרידא. יש צורך בשינויי תפיסה מהותיים על מנת לפתרו. שינון ולימוד של נהגים ונימוסים יוכלו אולי להקל את הסימפטומים, אך לא לרפא את ״התחלואים החברתיים". רק שינוי ערכי ורוחני מהותי עשוי לפתור את הבעיה לעומקה.
 
שאלון אישי – האם אתם מנומסים?
 
ענו על השאלות הבאות ותגלו בעצמכם.
 
1. בעת מפגש עסקי או חברתי,
א. גברים בלבד מחויבים לקום כדי ללחוץ את ידו של אדם אחר.
ב. נשים בלבד מחויבות לקום כדי ללחוץ את ידו של אדם אחר.
ג. חובה זו אינה חלה על גברים או על נשים.
ד. גברים ונשים כאחד מחויבים לקום על מנת ללחוץ את ידו של אדם אחר בעת המפגש.
 
2. האם הגבר מחויב,
א. להסיט את הכיסא מחוץ לשולחן עבור האישה.
ב. לעמוד כשהאישה עוזבת את השולחן.
ג. לשלם עבור חלקה של האישה בארוחה.
ד. כל התשובות נכונות.
ה. אף תשובה איננה נכונה.
 
3. הדרך הטובה ביותר להציג את עצמכם במפגש עסקי או חברתי היא,
א. לגשת ישירות למזנון או לבר בעת הגעתכם.
ב. להציג את עצמכם בנעימות בפני שני אנשים המשוחחים זה עם זה.
ג. לעמוד במרכז החדר, להיראות בטוחים בעצמכם ולהמתין למישהו מעניין שייגש אליכם.
ד. להציג את עצמכם לאדם או לקבוצת אנשים ללא תיווכם של אחרים.
ה. להיצמד רק לאנשים שאתם מכירים היטב.
 
4. עליכם לערוך היכרות בין שני אנשים, ואינכם זוכרים את שמו של אחד מהם.
א. תשאלו: "האם אתם מכירים?"
ב. תאמרו: "אינני זוכר/ת את שמך, האם תוכל להציג את עצמך?"
ג. תאמרו:"אני רוצה להכיר ביניכם, איתן כהן, תכיר בבקשה.."
ד. תאמרו: "אינני מרגיש/ה בנוח. בבקשה אמור לי את שמך שוב."
 
5. כשאתם עורכים היכרות עסקית, מה תעשו?
א. תציגו את הלקוח בפני מנכ"ל החברה.
ב. תציגו את מנכ"ל החברה בפני הלקוח.
ג. לא תכירו ביניהם, הם כבר יערכו את ההיכרות בעצמם.
 
6. ברצונכם להביע את תודתכם לאדם שהעניק לכם מתנה. איזה צעד תנקטו?
א. תודו לו באמצעות הדוא"ל, מכיוון שזו הדרך היעילה והמהירה ביותר.
ב. תשלחו אליו איגרת הכתובה בכתב ידכם.
ג. תתקשרו לומר תודה עד 72 שעות מרגע קבלת המתנה.
ד. תחשיבו את התודה שנאמרה בעל פה כמספיקה בהחלט.
 
7. באמצע ארוחה עסקית/חברתית חשובה הטלפון הנייד שלכם מצלצל, כיצד תגיבו?
א. תענו לשיחה, אך תקצרו בה עד כמה שאפשר.
ב. תתעלמו מן השיחה.
ג. תתנצלו "סליחה" ותעבירו את הטלפון למצב "שקט", זאת תעשו תוך כדי התנצלות כמו, "שכחתי לבדוק אם סגרתי את המכשיר". זאת תעש מבלי להסתכל על מיהו המצלצל.
ד. תתנצלו, תעזבו את השולחן לכמה דקות ותענו לשיחה.
 
8. אתם סועדים במסעדה, ולפתע נופל המזלג על הרצפה, מה תעשו?
א. תרימו את המזלג, תנקו אותו קלות ותמשיכו להשתמש בו.
ב. תרימו את המזלג, תמסרו אותו למלצר ותבקשו ממנו שיביא לכם מזלג אחר.
ג. תשאירו את המזלג על הרצפה ותבקשו מהמלצר שיביא לכם מזלג אחר.
 
9. בזמן ארוחה, שמתם לב שאדם היושב משמאלכם אכל בטעות מהלחמנייה שלכם. מה תעשו?
א. תעמידו אותו על טעותו.
ב. לא תאמרו דבר, אך תנסו לשכנע את עצמכם ש"לא קרה כלום".
ג. תבקשו מהמלצר לחמנייה חדשה, וכן שייקח את הלחמנייה הראשונה.
ד. תתעלמו, אך לא תאכלו עוד מהלחמנייה בארוחה זו.
 
10. בארוחת צהריים הבחנתם כי לאדם היושב מולכם נעוצות חתיכות מזון בין השיניים, כיצד תגיבו?
א. לא תאמרו דבר, תחייכו ותביטו לאיש בעיניו.
ב. תאמרו את האמת בתוספת סיפור אישי: "גם לי זה קורה מידי פעם."
ג. תאותתו או תרמזו לאיש על חתיכות האוכל בשיניו.
ד. תנקו את שיניכם בעזרת מפית ותקוו שהאיש הזר יבין את הרמז.
 
תשובות: 1) ד. 2) ה. 3) ד. 4) ג. 5) א. 6) ג. 7) ד. 8) ג. 9) ד. 10) ב.

עוד על הספר

  • הוצאה: ePublish
  • תאריך הוצאה: דצמבר 2014
  • קטגוריה: מדריכים ועצות
  • מספר עמודים: 200 עמ' מודפסים
  • זמן קריאה משוער: 3 שעות ו 20 דק'
״נא להתנהג בהתאם״- נימוסים בעידן המודרני תמי לנצוט ליבוביץ
יש תקווה?
 
אנשים נבדלים זה מזה במראה, בהתנהגות, ביכולות ובשאיפות, אך החיים כ"חיה חברתית" מחייבים אותנו לנהוג על פי נורמות וכללים ידועים ומוסכמים על כולם. כללים אלה, שונים ככל שיהיו בין תרבות אחת לרעותה, לא נועדו לבטל או למחוק את זהותו האישית של הפרט או להטמיעו בתוך הקבוצה ללא היכר. להפך, התנהגות לפי נְהָגִים וכללים מקובלים מאפשרת לפרט לפתח ולטפח את אישיותו בדרך הנכונה.
קיים הבדל מהותי בין נימוסים טובים לבין נורמות התנהגות. התחשבות בזולת וכבוד הדדי אינם תלויי זמן ומקום. הם צורך קיומי ואנושי אוניברסלי. הנימוס אינו עניין של אוֹפנה ואיננו תְלוי תקופה, ומה שהיה נכון וטוב לבני אדם בעבר, שריר וקיים גם בימינו. לעומתו, פרוטוקול הנְהגים וכללי ההתנהגות משתנה מתרבות לתרבות ולאורך ההיסטוריה.
הכבוד ההדדי, האדיבות והסובלנות מצויים כיום בדעיכה מתמדת, בפרט בעולם המערבי. אחת הסיבות העיקריות לכך – חיים בחברה נטולת אידיאלים וגיבורים אמיתיים לצעוד לאורם. למרבה הצער, אין בקרבנו מנהיגים מעוררי אמון וכבוד, אין חזון וחסל סדר אמונה בצדקת הדרך. כתוצאה מכך, עוד ועוד אנשים חיים למען עצמם בלבד, מקַדשים את האינדיבידואל ואינם מרגישים כל מחויבות מוסרית כלפי הזולת. המושג ״חופש" התעוות, ואת מקומו תפס אידיאל הגורס ״להיות מספר אחת ולהשיג את כל רצונותיי מבלי לתת לאיש להגביל אותי". מרבית האנשים אינם מאמינים עוד בעקרונות מוחלטים של מוסר, והתוצאה – התנוונות ערכי המוסר, ברבריות, גסות רוח ואגואיזם כדרך חיים של הישרדות בג'ונגל האנושי.
המשבר החברתי המתואר לעיל חמור הרבה יותר מאשר חוסר נימוס גרידא. יש צורך בשינויי תפיסה מהותיים על מנת לפתרו. שינון ולימוד של נהגים ונימוסים יוכלו אולי להקל את הסימפטומים, אך לא לרפא את ״התחלואים החברתיים". רק שינוי ערכי ורוחני מהותי עשוי לפתור את הבעיה לעומקה.
 
שאלון אישי – האם אתם מנומסים?
 
ענו על השאלות הבאות ותגלו בעצמכם.
 
1. בעת מפגש עסקי או חברתי,
א. גברים בלבד מחויבים לקום כדי ללחוץ את ידו של אדם אחר.
ב. נשים בלבד מחויבות לקום כדי ללחוץ את ידו של אדם אחר.
ג. חובה זו אינה חלה על גברים או על נשים.
ד. גברים ונשים כאחד מחויבים לקום על מנת ללחוץ את ידו של אדם אחר בעת המפגש.
 
2. האם הגבר מחויב,
א. להסיט את הכיסא מחוץ לשולחן עבור האישה.
ב. לעמוד כשהאישה עוזבת את השולחן.
ג. לשלם עבור חלקה של האישה בארוחה.
ד. כל התשובות נכונות.
ה. אף תשובה איננה נכונה.
 
3. הדרך הטובה ביותר להציג את עצמכם במפגש עסקי או חברתי היא,
א. לגשת ישירות למזנון או לבר בעת הגעתכם.
ב. להציג את עצמכם בנעימות בפני שני אנשים המשוחחים זה עם זה.
ג. לעמוד במרכז החדר, להיראות בטוחים בעצמכם ולהמתין למישהו מעניין שייגש אליכם.
ד. להציג את עצמכם לאדם או לקבוצת אנשים ללא תיווכם של אחרים.
ה. להיצמד רק לאנשים שאתם מכירים היטב.
 
4. עליכם לערוך היכרות בין שני אנשים, ואינכם זוכרים את שמו של אחד מהם.
א. תשאלו: "האם אתם מכירים?"
ב. תאמרו: "אינני זוכר/ת את שמך, האם תוכל להציג את עצמך?"
ג. תאמרו:"אני רוצה להכיר ביניכם, איתן כהן, תכיר בבקשה.."
ד. תאמרו: "אינני מרגיש/ה בנוח. בבקשה אמור לי את שמך שוב."
 
5. כשאתם עורכים היכרות עסקית, מה תעשו?
א. תציגו את הלקוח בפני מנכ"ל החברה.
ב. תציגו את מנכ"ל החברה בפני הלקוח.
ג. לא תכירו ביניהם, הם כבר יערכו את ההיכרות בעצמם.
 
6. ברצונכם להביע את תודתכם לאדם שהעניק לכם מתנה. איזה צעד תנקטו?
א. תודו לו באמצעות הדוא"ל, מכיוון שזו הדרך היעילה והמהירה ביותר.
ב. תשלחו אליו איגרת הכתובה בכתב ידכם.
ג. תתקשרו לומר תודה עד 72 שעות מרגע קבלת המתנה.
ד. תחשיבו את התודה שנאמרה בעל פה כמספיקה בהחלט.
 
7. באמצע ארוחה עסקית/חברתית חשובה הטלפון הנייד שלכם מצלצל, כיצד תגיבו?
א. תענו לשיחה, אך תקצרו בה עד כמה שאפשר.
ב. תתעלמו מן השיחה.
ג. תתנצלו "סליחה" ותעבירו את הטלפון למצב "שקט", זאת תעשו תוך כדי התנצלות כמו, "שכחתי לבדוק אם סגרתי את המכשיר". זאת תעש מבלי להסתכל על מיהו המצלצל.
ד. תתנצלו, תעזבו את השולחן לכמה דקות ותענו לשיחה.
 
8. אתם סועדים במסעדה, ולפתע נופל המזלג על הרצפה, מה תעשו?
א. תרימו את המזלג, תנקו אותו קלות ותמשיכו להשתמש בו.
ב. תרימו את המזלג, תמסרו אותו למלצר ותבקשו ממנו שיביא לכם מזלג אחר.
ג. תשאירו את המזלג על הרצפה ותבקשו מהמלצר שיביא לכם מזלג אחר.
 
9. בזמן ארוחה, שמתם לב שאדם היושב משמאלכם אכל בטעות מהלחמנייה שלכם. מה תעשו?
א. תעמידו אותו על טעותו.
ב. לא תאמרו דבר, אך תנסו לשכנע את עצמכם ש"לא קרה כלום".
ג. תבקשו מהמלצר לחמנייה חדשה, וכן שייקח את הלחמנייה הראשונה.
ד. תתעלמו, אך לא תאכלו עוד מהלחמנייה בארוחה זו.
 
10. בארוחת צהריים הבחנתם כי לאדם היושב מולכם נעוצות חתיכות מזון בין השיניים, כיצד תגיבו?
א. לא תאמרו דבר, תחייכו ותביטו לאיש בעיניו.
ב. תאמרו את האמת בתוספת סיפור אישי: "גם לי זה קורה מידי פעם."
ג. תאותתו או תרמזו לאיש על חתיכות האוכל בשיניו.
ד. תנקו את שיניכם בעזרת מפית ותקוו שהאיש הזר יבין את הרמז.
 
תשובות: 1) ד. 2) ה. 3) ד. 4) ג. 5) א. 6) ג. 7) ד. 8) ג. 9) ד. 10) ב.