ביקורת העורך

ביקורת ספר מזווית אחרת
ציון8

תקציר

שנת 2066. אחרי שורה של אסונות אקולוגיים מצד אחד, והאצה טכנולוגית המייתרת חלק ניכר מהעבודה האנושית ומבשרת עידן של שפע חומרי מצד שני, מתארגן המזרח התיכון מחדש מבחינה פוליטית, חברתית וכלכלית, בדומה לאזורים אחרים בעולם. גדות הירדן, השטח הכולל את מדינת ישראל, פלסטין, ירדן וחלקים מלבנון וסוריה, הוא מחוז בעל ממשל אוטונומי, הכפוף למועצת האיחוד המזרח-תיכוני. כל חברה וחבר בו זכאים לשכר אוניברסלי ולדיור ציבורי, בתמורה לשעות המוקדשות לתועלת הציבור.
עמי אלאלוף עובד בחברת הקבלנות של אביו, שיסודה בדימונה. בצעירותו, גילה אביו תערובת מלט ייחודית, ה"יַאבְּנִי־אַל־ז'וּבָּא" ("מלט הפלאים"), שמאפשרת הקמה מהירה ויעילה של מבנים. בזכותו ובזכות העיתוי של תגליתו, ערב ההצטרפות לאיחוד, שגשגה החברה בבעלותו, ושירותיה מבוקשים ברחבי האיחוד. ביום קיץ מהביל במיוחד נקרא עמי לשוב בבהילות לדימונה. אביו נפל למשכב, וכבר רוחשות להן קנוניות ירושה, מצד אמו של עמי, ודודו, אחי אביו, דקל. עמי הולך ומשתכנע שהוא יודע מי האשמים במחלתו של אביו, והוא מתחבט כיצד עליו לנהוג, מה החובה המוטלת עליו כבן, ומה החובה המוטלת עליו כאזרח בתרבות חדשה, שבה השיתופיות וטובת הכלל הם ערכים עליונים.
הנובלה הַמֶּלֶט, כפי שנרמז בשמה, היא גרסה עדכנית ומסעירה למחזה הלבטים והנקמה הידוע של שקספיר, וגברון משתמש בה כדי לתהות על טבע האדם: באיזו מידה חברה שמדכאת את תאוות הבצע והרכוש, בהכרח תמנע את ביטוין של תכונות יסוד אנושיות, כגון חמדנות ויצר התחרות? ואם הן באות על ביטוין, האם יש להן תצורה חדשה?

הַמֶּלֶט היא אחת מארבע הנובלות ב״פוסטקפ״, מיזם הספרות הפוסט-קפיטליסטית, שנולד בקבוצת מחקר במכון ון ליר בהנחיית ד״ר כפיר לוסטיג כהן. עלילתה של כל אחת מהנובלות מתרחשת במציאות משותפת, שאותה הגו ובראו ארבעת הסופרים והסופרות שהשתתפו בקבוצה. כל נובלה היא יצירה שלמה בפני עצמה, אולם הקריאה בארבע הנובלות יחד מרחיבה את תמונת העולם ואת החברה המשורטטות בנובלה יחידה, ומגלה רשת של זיקות בין הסוגיות שמעלה כל אחת מהארבע.

אסף גברון פרסם שישה רומנים – ביניהם מובינג, הידרומניה והגבעה – קובץ סיפורים וקובץ ביקורות פלאפל. ספריו וסיפוריו תורגמו לארבע-עשרה שפות וזכו בפרסים בישראל (בין היתר פרס ברנשטיין ופרס ראש הממשלה לסופרים), בגרמניה, בצרפת, בהולנד ובאיטליה.

מזרח תיכון חדש / רן בן-נון
אסף גברון מפציץ עיבוד עתידני משגע לקלאסיקה השייקספירית הנצחית
מזרח תיכון חדש / רן בן-נון
אסף גברון מפציץ עיבוד עתידני משגע לקלאסיקה השייקספירית הנצחית
  • תקציר מנהלים
  • תקציר מנהלים

  • נכס אחד לכל אדם. זו נוסחת החיים הפשוטה בעידן הפוסט קפיטליסטי שבו מתרחש "המלט" (The Cement) של אסף גברון המתכתב, או ליתר דיוק משתעשע, עם הקלאסיקה השייקספירית הנצחית, במסגרת המיזם הספרותי המסקרן "פוסט-קפ" של מכון ון ליר. השנה היא 2066, המזה"ת כולו הוא איחוד כלכלי עצום בגודלו וחסר גבולות שבו, בגלל שכל אזרח מקבל את כל צרכיו מהמדינה, נוצר ביקוש עצום לבנייה זולה ומהירה. כאן נכנס לתמונה המלט הייחודי, חומר הבנייה החדשני שהמציא עמרם אלאלוף מדימונה, טייקון נדל"ן אימתני. אבל כעת עמרם נופל למשכב ובנו הנאמן עמי מוזעק למיטת חוליו ומגלה קונספירציה אפלה, שלה שותפים אמו, דודו, היועץ העסקי הנכלולי וגם עורכי הדין המרושעים, ממש כמו במחזה הקלאסי.
  • כמו מה זה
  • כמו מה זה

  • זרע רע/ מרגרט אטווד
  • קל/כבד?
  • קל/כבד?

  • קליל, מתוחכם ומגניב.
  • למה כן?
  • למה כן?

  • מכאן מתגלגל מעין מותחן עתידני, כיפי להפליא ומלא המצאות מגניבות, שנעות מהטכנולוגי אל החברתי והפוליטי וגורמות לנו לחשוב מה היה אם, והאם אכן יש סיכוי שמזה"ת חדש ואוטופי כזה יקום ויתגשם מתוך הביצה הסמיכה שבה אנו מבוססים כיום. במובן מסוים, "המלט" בפרט ופוסט-קפ בכלל הם מעין הרחבה של הסכמי אברהם אל עבר מציאות כלכלית הגיונית, טובה, אופטימית ובת השגה. אם רק נרצה, אם רק נאמין.
  • למה גם כן?
  • למה גם כן?

  • העידן הפוסט קפיטליסטי אולי שחרר את בני האדם מהצורך בכסף, אבל הוא לא שחרר אותם מהיצרים החייתיים, אז עכשיו הם נלחמים על כוח וכבוד. השייחים במפרציות, למשל, הצליחו להנדס את הממשל כך שבכל זאת יצליחו לצבור עוד ועוד נכסים, בעוד שהאב עמרם, שהיה בעד הפוסט-קפ למרות היותו בעל הון, הורעל על ידי שותפיו הקפיטליסטים מהזן הישן. בעולם שסביבם מדברים על הפנאי הארור – יותר מדי זמן פנוי, פחות מדי דברים לעשות, וכך דור שלם הולך ומאבד את שפיותו בענן של שעמום ודיכאון.
  • למה לא?
  • למה לא?

  • יש משהו קצת מטריד ומלאכותי ברעיון של ספר מוזמן, שנוצר לצורך קונספט או לטובת רעיון מסוים, גם אם הרעיון לכשעצמו מעולה ממש.
  • דמות לקחת
  • דמות לקחת

  • אודליה פולנסקי, בתו של היועץ הבוגדני של עמרם ואהובתו של עמי, שהדברים משתבשים ביניהם באופן עגום וחסר תקנה. דמות טראגית עשויה למופת, המתכתבת באופן מושלם עם אופליה הקלאסית.
  • משפט לקחת
  • משפט לקחת

  • האם האהבה היא לא פשוט מה שהיא? מפגש אקראי, ממוזל, תלוי עיתוי, תלוי מיקום, תלוי זמן, חיבור שעובד או לא?
  • איפה קוראים?
  • איפה קוראים?

  • אם כבר מזרח תיכון חדש, אז נתחיל בדובאי הממוזגת ומשם נתקדם הלאה, מפרצית אחר מפרצית, במעלה סולם היוקרה.
  • נחזור לעוד?
  • נחזור לעוד?

  • כן. מ"מובינג" ועד "המלט", גברון הוא בהחלט אחד השווים והמגניבים בסופרינו.
  • השורה האחרונה
  • השורה האחרונה

  • איך שלא תסתכלו על זה, "המלט" הוא ספר המגויס רובו ככולו לחזון הפוסט-קפ. אבל בתוך המגבלה הקשיחה הזו גברון מצליח לתמרן יפה בין נאומים אנטי-קפיטליסטיים חוצבי להבות לבין עלילה מהודקת וזורמת. קריאה מהנה מאוד, שגם מצליחה לעורר מחשבה.