ביקורת העורך

ביקורת ספר מזווית אחרת
ציון9
תורת הקבוצות
כרמית סחר

תקציר

אלכס חיכה לאימא מחוץ לביתם הבנוי לבנים אדומות. האביב היה קר, הרוחות צולפות. "אני רוצה להיות שם", אמר הילד בעל הברכיים הבולטות. מלבדו היו ברחוב רק עלים ירוקים, מעופפים ברוח וטיפות תועות של גשם. "אני לא כאן", אמר הילד שנעל מגפיים צהובים ולבש מכנסיים קצרים וברכיו החשופות האדימו מקור.
 
אלכס גדל, אבל לאט. בתור הילד השני במשפחת הופמן הלונדונית, הוא מקור אכזבה מתמיד להוריו. אחיו מארק הוא מתמטיקאי מבריק, אחותו הבכורה ואחיו הצעיר הם פסנתרנים מחוננים הנוסעים לקונצרטים סביב העולם. ואילו אלכס בעיקר מסתבך בצרות. לרווחת הוריו, מדי קיץ אלכס ומארק נשלחים לישראל לביקור ארוך אצל הדודה. שם אלכס פוגש את ארקדי, ונפשותיהם נקשרות זו בזו במכות ובאלימות נואשת שתלווה אותם גם לאורך התבגרותם בישראל.
 
תורת הקבוצות הוא רומן חניכה חד-פעמי, המלווה את התבגרותו מלאת הפלא והמכאוב של אלכס. ברגישות חושית מוגברת מתארת הסופרת את חייו של זה שגופו מאחר להתבגר אבל נפשו עצומה וסוערת. אלכס הופמן פורץ כל גבול שנקרה בפניו בשל רצונו להחזיק בשני מושגים שלא פעם מתגלים כסותרים: להיות נאהב ולהיות הוא עצמו.
 
כרמית סחר כתבה את תורת הקבוצות במשך יותר מעשר שנים. בהיצמדה לשטף הקיום של נער אחד, הרומן שכתבה מחבר תודעה
ועולם ופועל כמאיץ חלקיקים ספרותי רב-עוצמה.
פרא אציל / רן בן-נון
חייבים לאהוב את אלכס, הגיבור המקסים של כרמית סחר
פרא אציל / רן בן-נון
חייבים לאהוב את אלכס, הגיבור המקסים של כרמית סחר
  • תקציר מנהלים
  • תקציר מנהלים

  • אלכס נולד למשפחה יהודית בפרבר מרוחק של לונדון. יש לו אחות גדולה, סופי, פסנתרנית מחוננת שנמצאת רוב הזמן בסיבובי הופעות; אח קטן, מארק, גאון מתמטי, אב חמור סבר ששקוע רוב הזמן בעבודתו, ואמא ששקעה בדיכאון עמוק מאז לידת אחיהם הפעוט, שגם הוא יהפוך ברבות הימים לגאון מוזיקלי. בקיץ, כשהדיכאון אחרי לידה של אמא הולך ומתארך אל החיים עצמם, שולחים את אלכס ומארק אל הדודים בישראל, ואלכס נתקל חזיתית בארקדי, בן השכנים, עולה חדש מרוסיה שגם הוא ילד פרא עם עולם משלו, אולי קצת אלים יותר. גם לארקדי אין אמא, וגם הוא צריך להתמודד עכשיו עם השפה השמית הבלתי אפשרית הזו במציאות זרה, שונה כל כך מהמקום שבו גדל. אבל במקום שזהות הגורל תהפוך אותם לחברים בנפש, היא מטיחה אותם זה בזה בפרץ אלימות נורא.
  • כמו מה זה
  • כמו מה זה

  • צ'יק ואני/ וולפגנג הרנדורף
  • קל/כבד?
  • קל/כבד?

  • לא קל, אבל כל כך שווה את זה.
  • למה כן?
  • למה כן?

  • אלכס הוא הילד הכי קטן פיזית בשכונה, ואילו ארקדי הוא בריון עצום מבעית שפשוט מפרק אותו במכות על בסיס קבוע. כל תסכולי הזרות והעוינות מתפוצצים מהם החוצה באכזריות קשה, מעליבה. ככה בדיוק נראית ילדות, ועוד יותר מכך – ככה נראית התבגרות מוקדמת של ילדי מהגרים, שכולה זעם בלתי ניתן לעצירה. ועם זאת, בחופשה הבאה, כעבור שנה, ארקדי אמנם ממשיך לחבוט באלכס, אבל עכשיו הוא כבר בא מאהבה.
  • למה גם כן?
  • למה גם כן?

  • התיאורים של סחר נטולי סנטימנטליות, חשופים ובוהקים בשמש חסרת רחמים. היא סופרת חדשה שלא עושה הנחות, לא מתייפייפת, לא מתנחמדת, והתחכום הלשוני האדיר שלה חוקר את השפה, ממשש אותה, מפרק, מרכיב ומעריץ אותה בעת ובעונה אחת.
  • למה לא?
  • למה לא?

  • שני ילדים עילויים מוזיקליים באותה משפחה? יש פה גם בעיה של חוסר ריאליזם וגם בעיה של חוסר דמיון בעת ובעונה אחת.
  • דמות לקחת
  • דמות לקחת

  • אלכס הוא פרא אציל קטן קומה, בהיר עד שקיפות, כריזמטי להדהים, בעל אישיות מגנטית סוחפת לחלוטין, שנמצא תמיד במצב פעילות, מאבק, כבר מינקות מוחו קודח בקרבות דמיוניים עם חיילים נאצים מרושעים, ועם ההתבגרות הוא הולך והופך ללוחם רחוב חד, קטלני וחסר עכבות או מעצורים.
  • משפט לקחת
  • משפט לקחת

  • "בליבו ידע שאם יש את הקיור ואפילו הסמיתס הורשו להתקיים, תמיד יהיה מי שיבין אותו בעולם".
  • איפה קוראים?
  • איפה קוראים?

  • בסיבוב קונצרטים אירופי, אנין, עילאי ומתנשא כנדרש.
  • נחזור לעוד?
  • נחזור לעוד?

  • כל כך! כרמית סחר היא הדבר הכי טוב שקרה בספרות העברית השנה.
  • השורה האחרונה
  • השורה האחרונה

  • "תורת הקבוצות" לא מתמסר בקלות, אבל מרגע שתיכנסו למקצב הפנימי שלו, לא תוכלו להשתחרר.