ביקורת העורך

ביקורת ספר מזווית אחרת
ציון8
איך כדאי לחיות
רנה ורבין

תקציר

הספר הזה הוא דיווח ישיר מהחלל הפנימי, כפי שנצפה במסעותיי, ביניהם ואחריהם. כתבתי אותו עבור הסקרניות, הכמהות, ההרפתקניות, והמתעניינות שלא בהכרח מתכוונות לצאת בעצמן למסעות דומים. 
כל מסע דורש אומץ. כל סיפור מסע דורש התגברות על מבוכה ופחד. אולי זה אותו הדבר. 
 
חמש נשים (ועוד כלבה אחת) יוצאות למסע, כל אחת בדרכה. הן לא יוצאות לחפש את עצמן, הן יוצאות למצוא את הבלתי מוגבל. כדי להצליח לפרוץ גבולות הן נעזרות בכל מה שיכול לספק להן מידע חיוני, שיטלטל את תפיסת העולם השגורה. המסעות שלהן פסיכדליים, גשמיים, מיסטיים, פילוסופיים: מילים גדולות, שמתחילות במצוקה רוחנית אנושית, שאי אפשר להחניק עוד. הן מתמודדות בדרכן עם השאלות הפשוטות ביותר, הסבוכות ביותר: מה יש, איך לאהוב, מהי חירות, איך כדאי לחיות. הן פורצות במסעותיהן דרך חדשה, אמיצה ופקוחת עיניים, לב ותודעה. 
 
רנה ורבין כותבת, מתרגמת, עורכת ומקליטה ספרים. מלמדת כתיבה יצירתית וקריאה מודרכת ב"אתיקה" של שפינוזה בספרית בית אריאלה. זוכת פרס ברנשטיין לביקורת ספרותית בעיתונות לשנת 2005. ספרה הראשון, "כמה טוב לחיות", יצא לאור בשנת 2010. 
תודעה נפתחת כמו מניפה / רן בן-נון
זו ספרות? זו פילוסופיה? זה טריפ!
תודעה נפתחת כמו מניפה / רן בן-נון
זו ספרות? זו פילוסופיה? זה טריפ!
  • תקציר מנהלים
  • תקציר מנהלים

  • נורה עושה סקס עם הטבע. היא נוסעת למסיבה שמאנית ביער בצפון הארץ, בולעת אייוואסקה ומרחפת למרומים, תודעתה נפרשת כמניפה. נורה היא בת דמותה של רנה ורבין, שעוקבת בספרה החדש, "איך כדאי לחיות", אחר התנסויותיה הנפתלות בתחומי הסמים מרחיבי התודעה, לימודי הפילוסופיה ואהבת הספרות, באמצעות ארבע דמויות שונות, כדי למצוא את הרובד הנסתר של המציאות. הגיבורה השנייה היא נינה, שחקנית בינונית למדי שאיכשהו מצליחה להתפרנס ממלאכתה, אבל משהו בחייה תקוע לגמרי ומתבטא בגוף הסובל. נינה נמצאת במעין התקף חרדה מתמשך: לחצים בחזה, בכתפיים, בגב, כאילו גופה הופך לשריון שמתהדק עליה ולא נותן לה לנשום. המטפלת שלה, בשיטת גרינברג, לא מצליחה לעזור, ואז חברה מגלה לה את קסמי הקלונקס. נינה היא הרוחניות המודרנית בהתגלמותה – רוגע, ריחוק, הפחתת ססטרס, וכדי שאף אחד לא יפריע לה היא אף פעם לא מתחברת, לא מתקרבת. לא בטוח שזה עובד.
  • כמו מה זה
  • כמו מה זה

  • איך אדם צריך להיות/ שילה האטי
  • קל/כבד?
  • קל/כבד?

  • משקל בינוני פלוס, שכולו כובד הגותי ניכר.
  • למה כן?
  • למה כן?

  • התודעה היא הממד הרביעי של הקיום וצריך לפענח אותו כדי להגיע את המשמעות, שנמצאת בכתבי שפינוזה לא פחות מאשר בצמחי ההזיה השמאניים. וזה מאוד מעניין.
  • למה גם כן?
  • למה גם כן?

  • השאיפה, כותבת ורבין באחד מתיאורי הטריפים שלה, היא להחליף את פילטר המציאות ולראות אותה אחרת, כמו לעבור מבעד לתופעות של הדברים אל הדברים עצמם. גם הבודהיזם, כמו היהדות, לא מצליח לקחת אותה לשם. המסע שלה מרתק.
  • למה לא?
  • למה לא?

  • אם אתם יותר בעניין של ספרות ופחות בעניין של פילוסופיה, זה לא הספר בשבילכם.
  • דמות לקחת
  • דמות לקחת

  • ואז מגיעה אלה, שעוזבת את הארץ בשנות ה-40 שלה לכבוד המסע הרוחני המתבקש להודו. היא מלקטת מכל תחנות החובה - קצת יוגה, טיפה מדיטציה, קורטוב בודהיזם, מעט ויפאסנה – ומרגישה כמו האדם הכי מזויף בעולם, לא מצליחה למצוא תשובות. לפעמים השאלות חשובות יותר.
  • משפט לקחת
  • משפט לקחת

  • "החירות היא התמסרות טוטאלית לרגע, שמושגת על ידי היכולת לאהוב את כל האפשרויות במידה שווה".
  • איפה קוראים?
  • איפה קוראים?

  • הטיול הגדול בהודו, קצת בכל פעם.
  • נחזור לעוד?
  • נחזור לעוד?

  • אפשרי, ונשמח אם ורבין תשקיע קצת יותר בעלילה.
  • השורה האחרונה
  • השורה האחרונה

  • באופן די מתבקש, הדמות הנועלת את הספר נקראת סופי, במובן האיש מהסוף, אבל באופן צפוי פחות – סופי הוא גבר, חבר טוב ידיד קרוב, של נורה, נינה ואלה. גם סופי מחפש את התודעה הטהורה, אך בהיותו גבר מוגבל בחושיו, ברור שהוא זקוק לקצת הדרכה נשית טובה. אבל כאן מגיע הגילוי האמיתי של הספר המוזר והמאוד פילוסופי הזה: לפי ורבין, אפילו החיפוש עצמו הוא סוג של תקיעות והיאחזות מיותרת. אלף ואחת תורות רוחניות מחפשות את עצמן מחדש.