ביקורת העורך

ביקורת ספר מזווית אחרת
ציון8
ג'ונסון 38
אביבית משמרי

תקציר

משוררת אידיאליסטית ומתבודדת נסחפת לשני מאבקים מקבילים שהולכים ומסתבכים זה בזה: מצד אחד פרשיית נדל"ן הכרוכה בניסיון לשפץ את הבניין שהיא גרה בו, על מערבולת התככים והבריתות ובריתות-הנגד של דייריו. מצד שני מלחמת עולם ספרותית, חשאית ברובה אך טעונה ביצרים עזים, בינה לבין אחת משכנותיה, מנחת סדנאות כתיבה פופולרית. 
 
נובלת נכלולי נדל"ן, בעלת הומור פרוע ועברית מתענגת-משתוללת, המתיכה יחדיו את שני היסודות של החיים התל-אביביים: נדל"ן ותרבות עברית. 
 
הנובלה שולחת מבט אירוני אל הקונפליקט בין ישן וחדש: העכשווי: שכונת בעלי מלאכה בתל אביב נקרעת בין דייריה המזדקנים לבין ההון הגדול ותאוות הבצע הנדל"נית. ואילו רפובליקת השירה התל-אביבית נקרעת בין תולדותיה המפוארים  לבין נידחות לשונית ורגשית שוברת לב.
 
"ג'ונסון 38" הוא סיפור שובה לב, המביט בקריצה ובכאב על השינויים המפליגים שעברו הן על הספרות הישראלית והן על העיר העברית הראשונה.
נדל"ן מניב / רן בן-נון
אביבית משמרי הופכת את הג'נטריפיקציה לשירה בתנועה
נדל"ן מניב / רן בן-נון
אביבית משמרי הופכת את הג'נטריפיקציה לשירה בתנועה
  • תקציר מנהלים
  • תקציר מנהלים

  • סיגל חיה את החלום – דירה משלה ברחוב מרכז בעלי מלאכה הקסום שבלב תל אביב. גיבורת ספרה השנון של אביבית משמרי היא משוררת בודדה המתפרנסת מעבודות קופירייטינג קטנות ברשת וחייה שלווים ונעימים – עד שהשכן הרשע מלמעלה זומם להשתלט על גג הבניין ולהפוך אותו לשלו, תוך שהוא מטביע את כל מי שמתחתיו במפולת של רעש ואבק. בנוסף לצרות הנדל"ניות הבנאליות, מתרגשת כעת על סיגל מצוקה חדשה כשיפעה תחכמון, מנחת סדנאות כתיבה וכוכבת רשת, עוברת להתגורר בדירה שמולה. שיריה של סיגל אמנם לא פורסמו מעולם, למרות ששלחה אותם שוב ושוב לכל מי שזז בביצה, אבל איכשהו הם הגיעו לעיניה של יפעה, שטינפה עליהם ברשעות משועשעת בבלוג השירה הפופולרי שלה. סיגל פיתחה כלפיה טינה עמוקה שהדירה שינה מעיניה וכעת היא צופה בה בחדר המדרגות בעיניים כלות, כשזעם עתיק ממלא את בטנה, זכר לאותו עלבון צורב.
  • כמו מה זה
  • כמו מה זה

  • אנשים כמונו/ נעה ידלין
  • קל/כבד?
  • קל/כבד?

  • קליל, נעים ומקסים לחלוטין.
  • למה כן?
  • למה כן?

  • "ג'ונסון 38" הוא הספר הכי תל אביבי שתקראו השנה. יש בו את כל מה שהופך את העיר הזאת לכה נחשקת ועם זאת כה מעצבנת.
  • למה גם כן?
  • למה גם כן?

  • אצל משמרי הג'נטריפיקציה היא שירה בתנועה שאינה נגמרת לעולם, ויש לה מקצב אורבאני סוחף ואדיר.
  • למה לא?
  • למה לא?

  • טיפה יותר מדי דיוני תמ"א טכניים מתישים.
  • דמות לקחת
  • דמות לקחת

  • ומה עם גברים או חלילה זוגיות? אין מצב. סיגל פרשה מהמשחק מזמן ואין לה שום בעיה עם זה. שנים נתנה לכל מיני טיפוסים מקומיים לערבב לה את הגוף ואת המוח, לנצל אותה ולשקר לה – כשהיא עשתה להם את אותו הדבר בחזרה – עד שנמאס לה, מספיק ודי. במקום להתאבל על גופה המותש, היא מחבקת את אמצע החיים בחדווה, נהנית להיות לא מתוחה וחסרת צורה, שמחה לא לעניין אף אחד מבחינה מינית – כשבעצם היא לא מעניינת אף אחד בכלל. איש אינו מעוניין לקרוא משיריה.
  • משפט לקחת
  • משפט לקחת

  • "הכתיבה היא חגיגת החיים או טבילה בתוגת העולם, אבל בשום פנים ואופן אין היא תצוגת ראווה של נפשכם הרגילה בתכלית".
  • איפה קוראים?
  • איפה קוראים?

  • על ספסל בשדרות רוטשילד, כמובן.
  • נחזור לעוד?
  • נחזור לעוד?

  • ברור כשמש, משמרי היא יוצרת נהדרת, שרק משתבחת מיצירה ליצירה.
  • השורה האחרונה
  • השורה האחרונה

  • משמרי משייטת בנינוחות על פני ההיסטוריה המוניציפלית כפי שהיא משיקה לחיי גיבורתה העגומה – עד לימינו אנו, שכולם נדל"ן מניב וקפיטליזם חזירי. על הדרך היא תכסח בהנאה גלויה את מימיה הדלוחים- עכורים של ביצת השירה התל אביבית. וזה הרבה יותר קשור ממה שאתם חושבים.