ביקורת העורך

ביקורת ספר מזווית אחרת
ציון8
כיס אוויר
דייוויד סאלאי

תקציר

רומן וירטואוזי מאת המועמד לפרס מאן בוקר, דייוויד סאלאי, על אודות שנים-עשר אנשים, זרים ברובם, וההשלכות המפתיעות שיש למעשיו של כל אחד מהם על חייו של האחר בשעה שהם חולפים זה על פני זה בנתיבי טיסה מסביב לעולם.
 
אישה פותחת בשיחה עם גבר שיושב לידה במטוס אחרי כיס אוויר. הוא בדרכו חזרה הביתה, שם יקבל חדשות מטלטלות שישפיעו גם על זר נוסף, טייס נסער העושה את דרכו אל יבשת אחרת ומחפש נחמה אצל עיתונאית שהוא פוגש באותו הלילה. גם חייה שלה ישתנו בטרם תצא לשדה התעופה למשימה שעתידה להשפיע על חיים נוספים…
 
גיבוריו של כיס אוויר מקיפים את העולם בשתים-עשרה טיסות שונות: מלונדון למדריד, מדקר לסאו פאולו, לטורונטו, לדלהי, לדוחא, בדרכם לפגוש מאהבים או אחים מנוכרים, הורים מזדקנים, נכדים חדשים, או אף אחד. בעודם עושים את דרכם משדה תעופה אחד למשנהו, הם יחוו מגוון שלם של רגשות אנושיים, החל בבדידות וכלה באהבה, וביודעין או שלא ביודעין, ישפיעו זה על חייו של זה.
 
 
"יצירה מלוטשת בעלת קול עכשווי... סאלאי הוא סופר מחונן."
The New York Times
 
"עדין, חכם – ניצחון."
(Kirkus (Starred review
 
"סגנונו של סאלאי, שילוב של ישירות ואיפוק, הוא ממש מלאכת אמן."
The Financial Times
 
חכם... מרגש במידה מפתיעה... יכולתו של סאלאי לברוא דמויות שונות זו מזו מרשימה ומצמררת."
The Times
 
"מלאכת אמן... האינטנסיביות מפתיעה... חלק גדול מההנאה מכיס אוויר טמון באופן שבו סאלאי משנה את נקודת המבט של הקורא מפרק לפרק... חכם."
The Washington Post
נאחזים באוויר / רן בן-נון
ספר קצר וחכם על מה שמחבר בינינו, ומה שלא
נאחזים באוויר / רן בן-נון
ספר קצר וחכם על מה שמחבר בינינו, ומה שלא
  • תקציר מנהלים
  • תקציר מנהלים

  • 12 אנשים מקריים ברחבי העולם. 12 טיסות שלוקחות אותם מפה לשם, במרחבי החיים. ספרו הקצר והמתוחכם של סאלאי הבריטי מחבר ביניהם בחוטים דקיקים, המרמזים שאנו יישות אחת, אורגניזם על שיש לו כוכב אחד קטן ובודד, שכולנו נעים בתזזית בין קצותיו. זה מתחיל עם קשישה בריטית החיה בספרד וחוזרת מביקור אצל בנה החולה בלונדון וממשיך עם איש העסקים העשיר מדקר, סנגל, שיושב לידה במטוס ובבית מחכה לו בשורת איוב.
  • כמו מה זה
  • כמו מה זה

  • מרוץ שליחים/ אריאלה גולדמינץ
  • קל/כבד?
  • קל/כבד?

  • קליל למדי, ובעיקר קצר וזורם.
  • למה כן?
  • למה כן?

  • לכאורה אין שום קשר בין הדמויות, אבל המוח שלנו בנוי לחפש משמעות – וסאלאי יודע לנצל זאת עד תום.
  • למה גם כן?
  • למה גם כן?

  • אובדן מתחבר לאובדן בשרשרת אינסופית של טרגדיה וחידלון, וזה עמוק ומשמעותי.
  • למה לא?
  • למה לא?

  • כי בגדול, זה עדיין, בסופו של דבר, ספר של גימיק אחד, ולא משוכלל במיוחד.
  • דמות לקחת
  • דמות לקחת

  • המורה מהונג קונג שלפתע בגיל 60 מתאהבת ברופא שלה. בעלה ההמום מבקש ממנה להחליט עם מי היא רוצה לבלות את המשך חייה, אז בחופשה עם הרופא המורה מבינה שהיא מאוהבת בו עכשיו כפי שפעם הייתה מאוהבת בבעלה - ומכאן שהאהבה סופה לכלות. כלומר, אין לקבל החלטות חיים חשובות על סמך האהבה לבדה.
  • משפט לקחת
  • משפט לקחת

  • "זה תמיד היה רגע מרגש מאוד כשחרטום המטוס התרומם, כשחרטום המטוס התנתק מכדור הארץ — או שבעצם ההרגשה היתה יותר שכדור הארץ נופל ומתרחק".
  • איפה קוראים?
  • איפה קוראים?

  • ובכן, במקרה הזה באמת נראה שאין יותר מדי אפשרויות – זה ספר טיסה ממש בהגדרה.
  • נחזור לעוד?
  • נחזור לעוד?

  • אולי, לא בטוח. סאלאי הוא סופר חביב בהחלט, אבל ממש לא אחד שספריו הם קריאת חובה.
  • השורה האחרונה
  • השורה האחרונה

  • עוד אדם ועוד טיסה, עוד יעד ועוד מסקנה מדכדכת על החיים. יפה שהכל מתחבר ושכולנו קשורים – רק חבל שהחוטים שבינינו עשויים מעצבים חשופים וכואבים.