ביקורת העורך

ביקורת ספר מזווית אחרת
ציון8

תקציר

מעטים הכירו את קרביו של מטרופולין שיקגו כמו מייק הודג׳, עיתונאי וטייס לשעבר במלחמת העולם הראשונה. פוליטיקאים, גנסטרים, פרוצות, מבריחי אלכוהול, מוסיקאי ג׳אז ונוכלים - על כולם כתב באומץ רב. אולי היה עליו להביא זאת בחשבון כשהתאהב באנני וולש, שמשפחתה זכתה ליחס מועדף מהאנשים השולטים בסמטאות האחוריות והאפלות של העיר. מצד שני, אולי רוצחה של אנני וולש היה צריך לקחת בחשבון שלא מתעסקים עם מייק הודג׳.

 

שיקגו - מותחן רחב יריעה וחזק, על עיר הרוחות הקרות הנתונה לשלטון המאפיה, בשנות ה– 20 של המאה הקודמת. רומן ראשון זה עשרים שנה לדייוויד מאמט, שהיה מועמד לאוסקר על התסריטים של ׳הבלתי משוחדים׳ ו׳לכשכש בכלב׳ וזכה בפרס פוליצר על המחזה ׳גלנגרי–גלן–רוס׳.

 

בתיאור עיר המאוכלסת במושחתים, ציניקנים וקורבנות פשע, טווה דייוויד מאמט סאגה קשוחה על נקמה ובוגדנות. הוא מערב דמויות בדיונית מבריקות עם דמויות אמיתיות בנות התקופה (ביניהן ראש המאפיה, אל קאפון) ובוחן תוך כדי כך שאלות של כבוד, רמייה, מסירות ונקמנות.

 

שיקגו, המתרחש בעיר הולדתו של מאמט, הוא הרומן שאליו התכונן במשך כל הקריירה שלו, מהיריות בפתיחה ועד לסיום המדהים. שיקגו היא אחת מאותן יצירות ספרות נדירות המשלבות כתיבה אלגנטית מרהיבה עם עוצמה רבה ואנרגיה עזה.

 

“דייוויד מאמט מסנוור את עיני קוראיו בבניית מגדלי קלפים משוכללים ומוליכי שולל אשר משתעשעים בציפיותיהם״ לוס אנג׳לס טיימס

 

״כל הדברים שעושה דייוויד מאמט הם חזקים ומהודקים, כנים ופרובוקטיביים, מקוריים וסוחפים״ ניו יורק טיימס בוק ריוויו

עיר הפשע / רן בן-נון
התסריטאי האגדי דיוויד מאמט מגיש מותחן פשע שהוא קלאסיקה מיידית
עיר הפשע / רן בן-נון
התסריטאי האגדי דיוויד מאמט מגיש מותחן פשע שהוא קלאסיקה מיידית
  • תקציר מנהלים
  • תקציר מנהלים

  • שיקגו של סוף שנות ה-20 היא מקום שכאילו נוצר כדי שיכתבו עליו ספרים גדולים מהחיים: תקופת היובש, המאפיה של אל קאפון, גיבורים שחזרו מצולקים ממלחמת העולם הראשונה, אי ודאות כלכלית ונערות מקהלה שמימיות – כל אלה רק מחכים שייקחו אותם ויהפכו אותם למיתולוגיה. המצב הזה יוצר את תור הזהב של המקצוע שמאז רק הולך ודועך – העיתונאי החוקר. מייק הודג' הוא כתב פלילים קלאסי - קשוח מבחוץ, רך מבפנים, חכם ובעל חושים נהדרים – גיבור נפלא לספר שהוא קלאסיקה מיידית.
  • כמו מה זה
  • כמו מה זה

  • הנץ ממלטה/ דשיל האמט
  • קל/כבד?
  • קל/כבד?

  • בדיוק באמצע – לא כבד מדי, לא קליל מדי, בעל משקל מכובד ונכון.
  • למה כן?
  • למה כן?

  • השפה הנדירה שמאמט פיתח כאן – מטונפת במידה, גבוהה במידה - היא עונג צרוף לחובבי הספרות היפה ולמכורי המותחנים כאחד.
  • למה גם כן?
  • למה גם כן?

  • רק באמצע הספר מופיעה התפנית שמניעה את העלילה – תרגיל ספרותי מבריק, שיוצר חווית קריאה ייחודית וסוחפת.
  • למה לא?
  • למה לא?

  • כמה ספרים עוד אפשר לקרוא על שנות ה-20/ תקופת היובש/ המאפיה בשיקגו – הנושאים הכי נטחנים שיש.
  • דמות לקחת
  • דמות לקחת

  • פארלו, חברו של מייק, שמצטט מהאמלט ומתבל במשפטים בלטינית, ונוסע ליפן כדי לתעד את השיקום מרעידת אדמה שהרגה מאה אלף איש. איש עם נשמה יתרה.
  • משפט לקחת
  • משפט לקחת

  • "ג'קי וייס מת משברון לב, אחרי שלבו נשבר מכמה קליעים בקוטר 0.45".
  • איפה קוראים?
  • איפה קוראים?

  • בביקור אצל הדודה באמריקה (אולי היא תתרשם ותפעיל כמה קשרים במקומות הנכונים).
  • נחזור לעוד?
  • נחזור לעוד?

  • בהחלט כן. ספרות או קולנוע – מה שדיוויד מאמט יכתוב, אנחנו שם.
  • השורה האחרונה
  • השורה האחרונה

  • יצירה מרשימה ורחבת יריעה, שעושה כבוד למקום, לזמן ולמילה הכתובה.