ביקורת העורך

ביקורת ספר מזווית אחרת
ציון9

תקציר

נתן, איש עסקים מצליח שאיבד את פרנסתו והסתבך בחובות כבדים, משאיר את משפחתו בישראל ונוסע לאמריקה לחפש עבודה. הוא ישן אצל ידיד בברוקלין וחולם להתקבל לריאיון אצל איל ההון הַאל גריפית´, שבכוחו – כך מספרים לו – לשנות הכול.
 
אבל הדרך ללשכתו של האל גריפית´ מסתבכת והולכת. ובינתיים נתן, שלא היו לו מילים בלוויית אביו, משוטט ברחבי ניו יורק, הזוכָה בספר זה לדיוקן בלתי נשכח, והיא ממציאה לו מילים שלא ידע מעולם. מעט מעט מפליג נתן מכל אחיזותיו, ונאסף לזיכרונות שלא היו שלו, ובכל זאת הוא מכיר בהם את חותמן של השתיקות שאפפו אותו מאז ומעולם. מפינת רחוב אחת לאחרת, מספסל לספסל, נקרא נתן אל מִפתחם של סיפורים עתיקים ומחדש אותם בעלילותיו שלו: האיש שרושש ממעשים וממעשיות נעשה בבלי דעת למספר. העברית של עדי שׂורק מתחקה אחר הגלגול הזה ככל שהיא פושטת ולובשת אקלימים ונגינות שהורחקו אל שוליה של ההוויה הישראלית, ומתנבאת על תולדותיה הנשכחות במעשה–מרכבה קבצני נהדר.
 
נתן הוא ספרה הרביעי של עדי שׂורק. ספריה הקודמים – ´לפעמים מאבדים אנשים´, ´תיירות פנים´ ו´שבע מטרוניתות´ (הוצאת ידיעות ספרים) - זכו לשבחי הביקורת והתקבלו כיצירות נועזות וייחודיות.
נתן סע הביתה / רן בן-נון
ספר שירסק לכם את הלב על ישראלי אבוד בניו יורק
נתן סע הביתה / רן בן-נון
ספר שירסק לכם את הלב על ישראלי אבוד בניו יורק
  • תקציר מנהלים
  • תקציר מנהלים

  • הזמן הוא סוף שנות ה-80 ונתן, מומחה לאנרגיה סולארית שנכשל בעסקיו, עוזב את ביתו ומשפחתו ונוסע לניו יורק כדי לנסות את מזלו מחדש. הוא מתרסק על ספה של חבר ותיק וחמוש במכתב המלצה של חבר אחר, האחרון שעוד נשאר לו בארץ – יוצא לדרך. ואז מסדרים לנתן ראיון עבודה עם איל הון נערץ כלשהו, ועד שזה יקרה הוא משוטט ברחובות העיר הגדולה, כאילו הולך לאיבוד בכוונה.
  • כמו מה זה
  • כמו מה זה

  • מובינג/ אסף גברון
  • קל/כבד?
  • קל/כבד?

  • כבדבד. השפה של שורק גבוהה מאוד, במובן הטוב, וצריך להתרגל אליה.
  • למה כן?
  • למה כן?

  • המבט של שורק מוצא פיוט בכל דבר – מפועלי העירייה הקמים מוקדם בבוקר למלאכתם, דרך המשוגע התורן שנושא נאום על סנאים שטניים ועד להמוני התיירים הגודשים את מדרגות מוזיאון המטרופוליטן, שנתן משתלב ביניהם בשמחה, מחשבותיו נודדות אנה ואנה כשהוא שואף לקרבו את המקום ואת הזמן. ואנחנו צפים בעקבותיו, מהופנטים.
  • למה גם כן?
  • למה גם כן?

  • הסיפור יחיד ומיוחד באמת. וזה מתחיל בשפה הבלעדית של שורק, עברית שתמיד מרחף מעליה איזה צל של ארכאיות עתיקה, מושלם לסיפור עקירה ונדודים, כאילו ניו יורק היא איזו עיירה שלום-עליכמית, שצריך להתחנף בה אל הפריץ.
  • למה לא?
  • למה לא?

  • תראו, זה באמת מדכא באופן יוצא דופן ממש.
  • דמות לקחת
  • דמות לקחת

  • בשעה שנתן מאבד את דרכו בניו יורק, אשתו רינה ובתו רותי נשארות בארץ, מנסות להתמודד עם מה שיש, מוציאות מהארון סרוויז משפחתי יקר, שאין כמעט מה להניח עליו. הן הגיבורות האמיתיות של הסיפור הזה, נשים אמיצות וגדולות מהחיים דווקא ביומיומיות שלהן.
  • משפט לקחת
  • משפט לקחת

  • "את החיבוק האחרון אף פעם לא זוכרים".
  • איפה קוראים?
  • איפה קוראים?

  • על מדרגות המטרופוליטן, על ספסל בודד בשדרה, בכל מקום שיתנו לכם.
  • נחזור לעוד?
  • נחזור לעוד?

  • לגמרי. שורק היא אחת הכותבות הנדירות ושמרשימות שהופיעו כאן בשנים האחרונות.
  • השורה האחרונה
  • השורה האחרונה

  • "נתן" כתוב בעברית חדשה, שיודעת לעשות כבוד למה שהיה כאן לפניה; עברית חדשה שעושה ספרות חדשה ומרהיבה, פורצת דרך, המוזרקת באור גדול הישר אל התודעה, שנפתחת לקראתה בהתפעמות. כמה טוב שיש לנו כאן כותבת כזו, וכמה חשוב.