ביקורת העורך

ביקורת ספר מזווית אחרת
ציון9

תקציר

כשהעולם שוב נפתח, גם הסודות מתגלים.
כשהכל נמחק, אפשר להתחיל מחדש.
כשאי אפשר לעצום עיניים, הכל חשוף.

יומני המגיפה / רן בן-נון
האפוקליפסה מעולם לא הייתה אפלה ומגניבה יותר
יומני המגיפה / רן בן-נון
האפוקליפסה מעולם לא הייתה אפלה ומגניבה יותר
  • תקציר מנהלים
  • תקציר מנהלים

  • שלוש וחצי שנים אחרי התפרצות המגפה, שנה אחרי הגל האחרון, בעולם מספיק דומה לשלנו ומספיק שונה, ענת מפנה מדירה תל אביבית מטונפת את מה שהותירה אחריה בילי, אהבת חייה. כך נפתחת "עין שמאל", הראשונה בצמד הנובלות האפוקליפטיות המרכיבות את ספרה החדש של מעין רוגל, "זאבה". תודעתה של ענת נעה באיטיות בין זיכרונות, סיוטים ומציאות של קיום בסיסי, שמספק בעיקר צרכים פיזיים ומשאיר את הרוח והנפש לזמן אחר, עתיד טוב יותר שאולי יגיע ואולי לא. זו הייתה זוגיות רעילה שתחילתה עוד בילדות, שהקיזה מענת דם, לא רק מטאפורי, עד שהצליחה להימלט. אבל כעת בילי חוזרת לפקוד אותה בלילות, מעוררת את עינה השמאלית בעלת התפיסה העל-חושית, מעין עין שלישית רואת-כל, גם את מה שענת כבר לא רוצה לראות.
  • כמו מה זה
  • כמו מה זה

  • כליא ברק/ דריה שועלי
  • קל/כבד?
  • קל/כבד?

  • קל כמו צל כבד.
  • למה כן?
  • למה כן?

  • ענת נעה בין רבדים של בדידות ועצבות, בין הדיכאון העולמי לקדרות שבליבה. אחרי שהתחייבה לשמור על חפציה של בילי עבור אקסית כלשהי שמבוששת לבוא, היא עוזבת את דירתה שלה כדי לא להידבק בנגע הנוסטלגיה הממאיר. ענת נודדת כהאוס-סיטר בין בתי עשירים שברחו לחו"ל ברגע שרק יכלו, ומתרגלת אי-היאחזות: נפטרת מאחרוני לקוחותיה, פוגשת את בת הזוג הצעירה מדי שלה רק לסקס נקודתי ותכליתי, מתראה עם חברותיה הישנות רק כשממש אין ברירה, הולכת ונשמטת מהמקום, מהזמן, מהחיים. מזווית עינה המיוחדת, ענת צופה בחיי האנשים שבבתיהם היא חולפת, כמעט חווה אותם על בשרה – הצעירה שמסתירה מבן זוגה את חברותה במחתרת הסייבר האנרכיסטית, האישה המוכה המבקשת לעשות מעשה ולהיפטר מבעלה. הגבול שבין ענת לעולם הולך ומיטשטש, כבר לא ברור מהו זיכרון, מהי פעולה, מהי מחשבה. הקיום של ענת הוא אי קיום, וזה מה שהופך את "עין שמאל" ליצירת אימה מופתית, מצמררת, שחודרת אל מתחת לעור בעקשנות ולא מרפה.
  • למה גם כן?
  • למה גם כן?

  • "זאבה", נובלת הנושא שהיא השנייה בקובץ, קצת ממשיכה את הראשונה וממריאה ממנה לדרך חדשה. אוסי, חוקרת תרמיות ביטוח, נשכרת לבדוק את נסיבות מותו של קשיש שפרש מהעולם בנסיבות חשודות. פעם אוסי הייתה מאיה, חולת-אפס שנדבקה בשדה התעופה שבוע לפני חתונתה והסתירה זאת מקרוביה – ובכך הרגה את בעלה הטרי והוריו, את העובר שבבטנה ועוד כמה חפים מפשע, כשהיא מכניסה 1,500 אזרחים תמימים לבידוד כפוי. ואז היא הייתה חייבת להמציא את עצמה מחדש.
  • למה לא?
  • למה לא?

  • אם אתם עדיין בפוסט טראומת קורונה, כדאי שתיזהרו.
  • דמות לקחת
  • דמות לקחת

  • בילי של ענת היא הסיוט הפאם-פטאלי האולטימטיבי, אבן שואבת אינסופית, באר עמוקה ושחורה שלתוכה נופלות נשמות אבודות וממנה הן כבר לא יחזרו. כולן, חוץ מענת.
  • משפט לקחת
  • משפט לקחת

  • כשאתה רוח רפאים כל מה שנותר לך זה לרדוף אחרים. להביט על החיים שלהם מתוך האין-חיים שלך. זה הכל. רק מבט.
  • איפה קוראים?
  • איפה קוראים?

  • תל אביב הנהדרת, המטונפת, האיומה והמופלאה, עיר של בדידות בהמון, תמיד בין אסון לגאולה. אין מקום אחר.
  • נחזור לעוד?
  • נחזור לעוד?

  • כן. רוגל היא יוצרת ניאו-נואר גאונית, שתמיד תשוב לאתגר ולסקרן אותנו מחדש.
  • השורה האחרונה
  • השורה האחרונה

  • מאיה הפכה לאוסי כדי למחוק את עברה וכעת היא מבקשת להיות אמא לילד אומנה כדי לכפר על מעשיה. אוסי ה"זאבה" היא בלשית מבריקה שלובשת ופושטת זהויות כזיקית, אבל ההגשמה האמיתית שלה היא האימהות. המסר קצת עתיק, אבל בתוך העולם הקורס והרקוב שיצרה רוגל במגע של כישוף שחור – זה פשוט מובן מאליו.