ביקורת העורך

ביקורת ספר מזווית אחרת
ציון8
כשרון דיבור
שרי שביט

תקציר

הוא סופר ותיק, מפורסם ומצליח, היא סטודנטית צעירה בחוג לספרות.
הוא נוסע למדבר בדרום הארץ להתבודד ולכתוב רומן. היא רוצה לבקר את קברי הוריה שבדרום.
היא מציעה לו הסעה. הוא מסכים.
שניהם משוחחים, מתקרבים, מגששים, מתקרבים עוד. ועוד.
עשרים שנה יחלפו עד שייפגשו שוב.

"כשרון דיבור" מאת שרי שביט הוא מכתב סמוי שכותבת אישה לאהובה המבוגר, החושף את הקשר בין התאהבות לפיכחון, בין תשוקה לאובדן.

על "כשרון דיבור":

"סיפור שלא ימחה במהרה מזיכרון הקורא. ספר מפלח לב." 
ניר ברעם

"קראתי לאט, ויותר מפעם אחת. עברתי מסע נפשי" 
יהודית קציר

"מוות וחיים, נעורים ובגרות, נקשרים יחד לכדי יצירה מבריקה" 
אלי אליהו

"רומן חניכה יוצא דופן, ופוצע. עוצמה של כישרון כתיבה." 
שהרה בלאו

השיר שלנו / רן בן-נון
שרי שביט מצליחה להתיך את שפת השירה שלה אל תוך פרוזה יפהפייה
השיר שלנו / רן בן-נון
שרי שביט מצליחה להתיך את שפת השירה שלה אל תוך פרוזה יפהפייה
  • תקציר מנהלים
  • תקציר מנהלים

  • סטודנטית לספרות בת 22 מסתבכת ברומן עם סופר מוכר ומצליח, המבוגר ממנה בשנים רבות, נשוי לאישה בהיריון מתקדם. לכאורה זה עוד רומן מאי-דצמבר ספרותי טיפוסי, אבל בעצם יש כאן סיפור אחר לגמרי: ב"כישרון דיבור", ספרה החדש, מצליחה שרי שביט ליצור את רגע הקסם שחיכינו לו מאז שעלתה על במת הספרות המקומית – בעדינות ורגישות היא מתיכה את השפה השירית האהובה שלה את תוך ספר פרוזה מיוחד, מהפנט בעברית שלו, משהו שלא דומה לשום דבר אחר. זה קצר, מדויק, נוגע וכובש, קצת כמו שיר טוב, אבל בעצם הרבה מעבר לכך - נובלה הדוקה, סגורה ומושלמת מאת אחת הכותבות הכי חדות ומוכשרות שיש כאן.
  • כמו מה זה
  • כמו מה זה

  • ההסכמה/ ונסה ספרינגורה
  • קל/כבד?
  • קל/כבד?

  • ממש לא כבד, אבל מי שיש לו בעיה עם שפה שירית עלול להסתבך פה ושם.
  • למה כן?
  • למה כן?

  • זה מתחיל בנסיעה אל המדבר. היא נוסעת לבקר את קברי הוריה, הוא תופס טרמפ בדרך לריטריט כתיבה מבודד. זו לא סתם נסיעה, משהו קורה שם, משהו זורם ביניהם, משהו שיחכה עוד עשרים שנה עד שהיא תוכל לדבר עליו, לכתוב אותו, לעבד אותו לסיפור, למכתב, לחיבור, שכבר מעודכן לשפה החדשה והאמיצה של עידן ה-#metoo. עכשיו כבר ברור שדברים כאלה לא צריכים לקרות, שמשהו פה לא נכון ולא מאוזן, שיש כאן, בסופו של דבר, סיפור של ניצול ופגיעה, לא רומנטיקה של לבבות ורדרדים ושירי אהבה מתקתקים.
  • למה גם כן?
  • למה גם כן?

  • למערכת יחסים כזו יש קו עלילה כמעט צפוי מראש – היא מגישה לו סיפור פרי עטה לקריאה, הוא מחמיא לה וממסמס את הגנותיה, היא מתמסרת. אבל יש כאן עוד רובד, עמוק יותר, של יתמות: הוא איבד את אמו רק חודש לפני כן, היא ילדה יתומה שגדלה בבתי אומנה, והקשר שלהם הוא הזדקקות של הנפש לא פחות מאשר של הגוף/ המשיכה בלתי ניתנת לעצירה.
  • למה לא?
  • למה לא?

  • פה וש יש בספר רגעים קרינג'יים למחצה של "מה זה הדבר הזה" ("מי אתה מי אתה מי אתה... מי אני מי אני מי אני"). החוויה בהחלט משונה.
  • דמות לקחת
  • דמות לקחת

  • המספרת היא כבר סופרת מוכרת ומצליחה בפני עצמה, והמבט שלה על דמותה בת ה-22 הוא כל מה שרצינו לדעת על הבשלה, הגעה, השלמה ונינוחות בתוך עצמך.
  • משפט לקחת
  • משפט לקחת

  • "מה הגוף שלך יודע. דברים שאני לא. אולי לאחוז בכל הכוח להתאגרף עם הזרועות להניף אגן מול העולם לעמוד בלי נוע, להשתהות, להשתלט על חלל החדר".
  • איפה קוראים?
  • איפה קוראים?

  • סדנת ויפאסנה במושב נידח בערבה. קצת זמן לחשוב על זה בשקט.
  • נחזור לעוד?
  • נחזור לעוד?

  • שרי שביט היא דמות מעניינת וסופרת מרתקת. מסקרן לדעת מה יהיה הדבר הבא אצלה.
  • השורה האחרונה
  • השורה האחרונה

  • ב"כשרון דיבור" מצליחה שביט להנגיש את השפה השירית לחובבי הפרוזה הנוטים להירתע ממנה. השפה חושנית, גולשת, מלטפת, מתאימה עצמה לחדוות הגילוי של הגוף הצעיר, הנכבש. ואז היא לוקחת צעד אחורה, ובאופן יותר פרוזאי ומדויק צופה ממרחק השנים בצעירה שהייתה פעם. לא כועסת, לא שופטת, מכילה.