ביקורת העורך

ביקורת ספר מזווית אחרת
ציון9

תקציר

קרלו ומרגריטה פנטקוסטה שניהם באמצע שנות השלושים לחייהם, נשואים באושר. הוא - פרופסור במשרה חלקית בחוג לכתיבה יוצרת באוניבריטת מילנו, והיא - אדריכלית שעובדת כמתווכת נדל”ן. אבל לפני שניתנת לנו הצצה על איך נראה האושר הזה, נודע לנו שקרלו נקרא לבירור אצל רקטור האוניבריטה בעקבות דיווח לפיו פרופסור פנטקוטה נראה בשירותים רוכן מעל סטודנטית צעירה כשידו ספק אוחזת ספק מלטפת את צווארה. זו הייתה רק אי הבנה, טוען קרלו להגנתו, אבל לא בטוח שמרגריטה מאמינה לגרסתו.

אם בהתחלה השניים מבקשים להמשיך בחייהם כאילו לא אירע דבר, הרי שככל שחולף הזמן הם נוכחים לדעת ש’אי ההבנה’ הזו מאלצת אותם להפנות מראה לעבר נישואיהם ולשאול שאלות הנוגעות לבחירות שעשו ושהם ממשיכים לעשות ולוויתורים שהם מצפים להם מעצמם וזה מזה; שאלות אוניברסליות שחורגות מעבר לנאמנות מינית בחיי נישואים ונוגעות לנאמנות כערך בפני עצמו, כלפי רעיון, דרך או מערכות יחסים מסוגים שונים.

מסירוּת מאת מרקו מיסירולי היה מועמד לפרס הספרותי היוקרתי סטרגה, וכיכב בראש רשימות רבי־המכר באיטליה חודשים ארוכים. זכויות התרגום שלו נמכרו לעשרות מדינות והוא עובד לסדרה בנטפליקס.

"הוקסמתי והתרגשתי מ'מסירות' וקראתי אותו בנשימה עצורה. הוא מצליח להעמיק ולהשתלט עליך כמו שספרות טובה יודעת לעשות, ומקשה עליך לעמוד בפיתוי שלו, כמו שקורה לנו עם רכילות עסיסית."
- ג'ונתן ספרן פויר

קרה או לא קרה / רן בן-נון
סיפור שהוא כדור שלג חסר מעצורים ויפה להפליא
קרה או לא קרה / רן בן-נון
סיפור שהוא כדור שלג חסר מעצורים ויפה להפליא
  • תקציר מנהלים
  • תקציר מנהלים

  • פרופ' קרלו פנטקוסטה, מרצה לספרות באוניברסיטת מילאנו, נתפס בשירותים של בניין הפקולטה כשידיו מונחות על צווארה של אחת הסטודנטיות שלו, סופיה. כך נפתח כדור שלג יפהפה שמתגלגל ומתנפח, לובש ופושט צורות, ומי יודע לאן עוד יגיע. כשאנחנו פשוט עושים משהו בלי לחשוב על התוצאות – דברים מסתבכים. בתור התחלה, מרגריטה, אשתו של קרלו, שלמדה אדריכלות אך עוסקת בתיווך דירות כי היא תמיד בוחרת בדרך הקלה, חושקת בפיזיותרפיסט שלה, אנדריאה, המטפל במתיחה המציקה במפשעתה, וגם מתיישבת בבית הקפה שבו עובדת סופיה הסטודנטית, וכך זה ממשיך ומעמיק והולך וחוזר במעין משחק מתוחכם.
  • כמו מה זה
  • כמו מה זה

  • שבועת אמונים/ דומניקו סטרנונה
  • קל/כבד?
  • קל/כבד?

  • מרחף כפרפר ועוקץ כדבורה.
  • למה כן?
  • למה כן?

  • "אי ההבנה", כך כולם קוראים למה שקרה שם בשרותים, ובאמת לא לגמרי ברור מה זה היה. מה שכן בטוח הוא שהגרסה של קרלו לאירועים היא מגוחכת ובלתי סבירה לחלוטין ועוד יותר מכך, וזה כבר גאוני ממש – זה לא באמת משנה מה באמת קרה, אלא מה שקורה עכשיו ומה שעוד יקרה.
  • למה גם כן?
  • למה גם כן?

  • אדוות ההלם של האירוע ממשיכות לתת אותותיהן בגיבורים ולא נעצרות, ממשיכות לחבל במרקם החיים, כתובות להפליא. הספר בנוי בתנועה אינסופית של התרחבות והתכווצות, כשגלי העלילה נעים החוצה מהדמויות שבמרכז ובחזרה אליהן, מאירים אותן באור חדש, מגלים עוד פינה נסתרת בנפשן. ההנאה האסתטית מטכניקת הסיפור הזו משיקה להתפעמות מעוצמת הגילויים, והתוצאה היא יצירה מרשימה ביותר.
  • למה לא?
  • למה לא?

  • בלי ספוילר, יש בספר כמה חלקים אלימים מאוד וקשים לקריאה. לא הרבה אמנם, אבל בהחלט לא נעימים.
  • דמות לקחת
  • דמות לקחת

  • אנה, אמה של מרגריטה, שאולי חושקת בחתן החמוד שלה ומסתירה כמה סודות. חוץ מזה, פעם היא תפרה שמלות לאיב סן לורן!
  • משפט לקחת
  • משפט לקחת

  • "הוא שלם עם עצמו בנוגע לאשתו ושלם עם עצמו בנוגע למאהבת. כמה שגויה היא המילה 'בגידה'. במה בדיוק הוא 'בוגד'? מה רע יהיה אם יתעלס עד לאפיסת כוחות עם בחורה אחרת? הוא יזכה לאושר רגעי ויעניק, ככל הנראה, אושר רגעי".
  • איפה קוראים?
  • איפה קוראים?

  • מילאנו היא ללא ספק הגיבורה השלישית של הספר, והיא פשוט יפהפייה.
  • נחזור לעוד?
  • נחזור לעוד?

  • כן. מזמן לא פגשנו כתיבה עילאית ומושלמת כל כך.
  • השורה האחרונה
  • השורה האחרונה

  • ב"מסירות" יש איזו אלגנטיות מופלאה של טיפול בנושאים הכואבים ביותר מתוך איפוק רגשי ודיוק, אינטלקטואליזם אירופאי לא מתנצל ודיון מרתק על דמות הפרסונה הכותבת. קרלו הוא מרצה לכתיבה יוצרת שבעצם אף פעם לא כתב בעצמו. הטקסטים הבודדים שהוא מסוגל ליצור הם כתבות מסחריות תיירותיות שמהן הוא מתפרנס. סופיה, לעומתו, כותבת נפלא, יש לה כישרון אדיר, אבל היא לא מאמינה בעצמה ולא חושבת שתוכל להפוך לסופרת אמיתית. גם על מה שקרה ביניהם היא אומרת שזה הסיפור שלו ולא הסיפור שלה – וגורמת לנו לחשוב על הסיפור האישי שלנו.