ביקורת העורך

ביקורת ספר מזווית אחרת
ציון9
על פרות ואנשים
אנה פאולה מאיה

תקציר

יום אחד הפסיקו הפרות לרעות בכיוון צפון. כעבור כמה ימים כמה מהן נעלמו כלא היו. בעלי בית המטבחיים נעדר מהמקום, וחבורה של עובדים – מהמם בקר שמסתכל לפרות בעיניים, שוחט איילי מוס לשעבר שנמאס לו מהשלג ואינדיאני חצי משוגע שהתרבות עשתה אותו פרא – יוצאת לחקור את מה שנראה תחילה כגניבה ומתגלה כתעלומה שמערערת את הגבול בין האנושי לחייתי.
אדגר וילסון, גיבור הספר, הוא שמתריע לראשונה על כך שמשהו השתבש. תפקידו להעניק לבהמות מכת חסד שתיטול מהן את הכרתן לפני השחיטה, והוא דואג למנוע מהן סבל מיותר. לפני המכה הוא מפקיד את נשמתן בידי האל ומביט בעיניהן – אבל אי אפשר לראות שום דבר בעיניים של פר, הוא אומר.

בפרוזה יוצאת דופן, "על פרות ואנשים" מצליח לטלטל לא דרך תיאורי זוועה גרפיים אלא דרך הספרות עצמה, בשפה יבשה, ישירה, מלוכלכת, נטולת פסיכולוגיה וחד משמעית. אפשר לקרוא אותו כביקורת חברתית המגלה את הברוטאליות הקיימת בכל רבדי החברה האנושית, חברה המתכחשת לאנשים האלימים שאינם אלא חולייה בשרשרת הייצור של מוצרי המזון שהיא צורכת יום יום. אבל אפשר לקרוא אותו גם כספר מתח לא צפוי במיוחד, שהכול יכול לקרות בו – כי ברומן של אנה פאולה מאיה, כמו בעולם שהוא מתרחש בו, אין חוקים.  

בית מטבחיים 1 / רן בן-נון
הנה הספר שיגמול אתכם אחת ולתמיד מאכילת בשר
בית מטבחיים 1 / רן בן-נון
הנה הספר שיגמול אתכם אחת ולתמיד מאכילת בשר
  • תקציר מנהלים
  • תקציר מנהלים

  • אדגר וילסון עוסק במקצוע מחריד – מהמם פרות. הוא האיש שתפקידו להלום בראשה של החיה המסכנה בפטיש, כך שלא תסבול כששוחטים אותה. תתפלאו, אבל אדגר רואה בעבודתו חשיבות רבה, ואפילו קדושה. הוא כועס מאוד על מי שמבצע אותה שלא כהלכה ומתאכזר לפרות – ואדגר הוא ממש לא אחד שכדאי להרגיז. בעיניו, חיי הבהמה שווים לגמרי בערכם לחיי אדם, אך למרבה הצער, בשטחי המרעה העצומים והצחיחים שבהם מתרחשת עלילת הספר, אלה וגם אלה לא שווים יותר מדי.
  • כמו מה זה
  • כמו מה זה

  • לאכול בעלי חיים/ ג'ונתן ספרן פויר
  • קל/כבד?
  • קל/כבד?

  • לא קל בכלל, ספר קשה ובוטה שלא עושה הנחות.
  • למה כן?
  • למה כן?

  • המוות נוגע בכל מקום ונקודה בעמק המקולל הזה, דבר לא נמלט ממנו. האנשים הגרים ועובדים בו הם בני מוות שהולכים ומאבדים את שרידי האנושיות האחרונים שלהם, כי מי שעוסק בהרג חיות, סופו לאבד גם את ערך חיי האדם. הכל כאן חולף, ארעי, ואדגר וילסון מרחף מעל להתרחשויות כמעין מלאך מוות מעורר חלחלה, שתפקידו להעביר יצורים חיים מהעולם הזה אל העולם הבא. כנוצרי אדוק ומאמין, הוא אינו יודע לשקר ומבצע את מלאכתו באופן מושלם – קטלני, מהיר ויעיל להחריד. כי אם הוא לא יהיה שם, תתרחש זוועה נוראה אפילו יותר. התוצאה היא ספרות עילאית ונוראה כאחד.
  • למה גם כן?
  • למה גם כן?

  • הפרות בבית המטבחיים אינן סתם גושי בשר שממתינים להפוך לארוחתנו הבאה, אלא יצורים תבוניים, בעלי תודעה ואפילו אישיות. אדגר יודע זאת היטב ומבין גם שיש קשר בין האינטליגנציה הבהמית הזו לבין שרשרת אירועים מוזרים המתרחשים בחווה, שבמהלכם חלק מהעדר פשוט נעלם כלא היה. כך הספר הנוקב הזה מצליח להיות גם מסתורי ואפילו מותח.
  • למה לא?
  • למה לא?

  • ואם אנחנו דווקא כן רוצים להמשיך לאכול בשר?!
  • דמות לקחת
  • דמות לקחת

  • ברונקו ז'יל (משחק המילים לא עבר לידכם, נכון?), החוואי האינדיאני הקשיש בעל החושים החדים והנדירים. גם הוא, כמו אדגר, יודע שמשהו פה ממש לא בסדר.
  • משפט לקחת
  • משפט לקחת

  • "כל עוד תהיה פרה בעולם הזה, יהיה מישהו שמוכן להרוג אותה – ומישהו שמוכן לאכול אותה".
  • איפה קוראים?
  • איפה קוראים?

  • רגע לפני היציאה לקניות – כדי שנדע בדיוק מה כן ומה כבר לא.
  • נחזור לעוד?
  • נחזור לעוד?

  • בוודאי. אנה פאולה מאיה היא כישרון מופלא וגילוי ספרותי מסעיר.
  • השורה האחרונה
  • השורה האחרונה

  • אנה פאולה מאיה היא אחת הכותבות המרשימות והבולטות בזרם הספרות הברוטאליסטית הדרום אמריקנית, שמאמיניו דוגלים באמת אכזרית, נוקבת, אגרסיבית וחסרת פשרות. "על פרות ואנשים" הוא ספר פאנק אמיתי – רועש, אלים, בוטה ונטול כל סוג של מסכה או התייפייפות. גיבורו הוא כוהן נאמן בטקס הנורא שמקיימת האנושות מאז ולתמיד. אבל בסופו של דבר כולנו יודעים שהרוצח האמיתי אינו אדגר, אלא כל אחד ואחד מאיתנו.