ביקורת העורך

ביקורת ספר מזווית אחרת
ציון7
הכל בסדר, הילי
הדס קפלן

תקציר

על פני השטח, הכל בסדר אצל הילי: יש לה עבודה טובה שהיא אוהבת, בן זוג מגונן ויציב, דירה, חיים. היא לא בקשר עם ההורים שלה כבר שנים, אבל משפחה זה הרי מסובך אצל כולם, זה לא אומר שמשהו לא בסדר. מתחת לפני השטח רוחש העבר של הילי – הורות מנוכרת, ילדות בלתי נראית, חיים שבהם הכל בסדר, אבל רק כלפי חוץ. להילי נדמה שהיא השאירה את כל זה מאחוריה, ובכל זאת ההווה מתעקש להראות לה שאם היא רוצה לשנות את הדרך שבה ייראה העתיד – היא תהיה חייבת לזוז. שאם היא רוצה שאחרים יראו אותה, היא חייבת קודם כל לראות את עצמה. היא נוגעת בגלגל שיניים אחד, ואחריו נעים גם אחרים, ולאט לאט הילי מגלה כמה כוח יש בתנועה אחת וכמה, לפעמים, זה כל מה שנדרש כדי שהכל באמת יהיה בסדר.
"הכל בסדר, הילי" עוסק בקשר שבין הדרך שבה ההורים שלנו מתייחסים אלינו לדרך שבה אנחנו מתייחסים לעצמנו. הוא שוזר את הילדות כחלק מהחיים הבוגרים, ולא בנפרד מהם, כפרק חיים שכל מה שיבוא אחריו ישמש המשך אורגני שלו. ביד קלה וברגישות מתארת הדס קפלן את הנרטיב הפנימי שאנחנו בונים לעצמנו, ואת הדרך שבה הוא מעצב את העבר, את ההווה, ולפעמים גם את העתיד שלנו. 
 
"הכל בסדר, הילי" הוא רומן הביכורים של הדס קפלן.
המציל נפש אחת / רן בן-נון
"הכל בסדר הילי" הוא יותר ספר עזרה עצמית ופחות רומן אמיתי
המציל נפש אחת / רן בן-נון
"הכל בסדר הילי" הוא יותר ספר עזרה עצמית ופחות רומן אמיתי
  • תקציר מנהלים
  • תקציר מנהלים

  • הילי היא אישה צעירה שבורחת מבן זוג אלים ומתעלל, עולה על מטוס ועפה לרילוקיישן בניו יורק כמתכנתת בחברת הייטק. ההורים של הילי לא אהבו אותה וזרקו אותה מהבית בגיל 16, אז כל החיים היא תחפש אהבה במקומות הלא נכונים, עד שתמצא את עצמה עם עו"ד ישי, תפלץ שתלטני ומסוכן שפשוט לא נותן לה לנשום. עכשיו היא סוף סוף יוצאת לחופשי, מתחילה חיים חדשים.
  • כמו מה זה
  • כמו מה זה

  • סטארט אפ/ דורי שפיר
  • קל/כבד?
  • קל/כבד?

  • למרות העומס הרגשי, הספר קצר, קליל ומרפרף.
  • למה כן?
  • למה כן?

  • אנחנו ממש מחבבים את הילי, מהשנייה הראשונה ועד לעמוד האחרון. קפלן הצליחה ליצור דמות סוחטת אהדה שאי אפשר שלא להיות לטובתה. אנו מריעים לכל הישג הכי קטן שלה, משימוש באפליקציית אובר ועד לרכישת עציץ פלסטיק באיקאה וכשהיא אומרת לעצמה "תנשמי הילי" הקורא מחזק אותה אוטומטית: "כן, הילי, תנשמי!" ואז עוצר לרגע ונוזף בעצמו – מה קרה לך?
  • למה גם כן?
  • למה גם כן?

  • בעצם זה ספר עזרה עצמית במסווה של רומן. אם בסופו של דבר הוא יגרום לקוראת אחת בלבד לקום, לעשות מעשה ולשנות את חייה, אולי אפילו להציל את עצמה – זה לגמרי היה שווה.
  • למה לא?
  • למה לא?

  • יש פה הרבה יותר תרפיה מאשר ספרות. קפלן לא משאירה שום מקום לסאבטקסט או לקריאה בין השורות – הכל אצלה מוגש ישר לפרצוף. המניעים הפסיכולוגיים פרושים לפרטי פרטים ומוסברים בדידקטיות מתישה, כשבין לבין צצות ועולות שלל סיסמאות העצמה משומשות: "עכשיו אני", "את יכולה". הכל שטוח ופלקטי, חד ממדי וצעקני.
  • דמות לקחת
  • דמות לקחת

  • מיכל, ה-BFF החדשה, ישראלית שחיה בניו יורק. נראית מדהים, לבושה מעולה והכי חשוב – היא עובדת סוציאלית מקצוענית. בדיוק מה שהילי צריכה, ממש לפי הזמנה.
  • משפט לקחת
  • משפט לקחת

  • "אף פעם לא ראו אותי, אז למה שמישהו יראה אותי עכשיו. עלובה".
  • איפה קוראים?
  • איפה קוראים?

  • סטארבקס על פארק אווניו, תזמינו לאטה עם הרבה קצף.
  • נחזור לעוד?
  • נחזור לעוד?

  • אולי אם קפלן תכתוב איזה מדריך מדויק ויעיל לחיי חופש. פרוזה זה לא בדיוק הקטע שלה, למרבה הצער.
  • השורה האחרונה
  • השורה האחרונה

  • ברור שמטרת הספר הזה חשובה מאין כמוה, אבל הדרך אליה מפרכת וגוזלת מהקורא את שאריות הסבלנות האחרונות.