הכוכב הירוק האגדה על כוכב העפרונות
רק מזכירים לך שלא שופטים ספר לפי הכריכה שלו 😉
הכוכב הירוק האגדה על כוכב העפרונות

הכוכב הירוק האגדה על כוכב העפרונות

עוד על הספר

יעקב (יענקלה) טל

ב- 19.1.2001, בהיותי כבן 61, נולדה נכדתי הבכורה תמר.
ביום שמח זה התחייבתי לעצמי להיות " סבא מיוחד " שיעניק לנכדיו שעות איכות :
סבא שיגרה תמיד את דמיונם ויחלום ביחד איתם בהקיץ.
סבא שישלהב תמיד את סקרנותם.
סבא שידבר איתם תמיד בגובה העיניים.
מיום שתמר הגיעה ל"גיל האיסוף" ( מהגן... ) לפחות פעם בשבוע ובמשך שנים, תמר ואני ניסינו לעקוב ביחד אחרי מסלולו הפתלתל של "הבלתי נראה" הקופץ מרמזור לרמזור כדי להחליף את האורות בזמן, או לחפש בשמיים "עננים שדומים ל...". דמיינו ביחד ממלכות מלאות ביצורים שכלל לא נראים כמו על פני כדור הארץ, אבל גם הם לעיתים שמחים, לעיתים עצובים ותמיד אוהבים לשחק עם חברים.
ביום שהתמסרתי לכתיבת ספריי ילדים בעלי ערך מוסף חברתי אך טבעי היה הדבר ששלוש דמויות קסומות פרי דמיוני: "בוסיק" הנסיך השמח, ""גוגול " הנסיך העצוב ו"דוקטור עננה" הידען, יגיחו מעולם הדמיון לעלילות ספריי הטרילוגיה "מסעות בשמים".
הערך המוסף החברתי של הטרילוגיה: חינוך ילדים החל מהגיל הרך למנהיגות בכבישים.
במפגשי "שעת סיפור" שאני מקיים לתלמידות ותלמידי שכבות א', ב', ג' בבתי ספר יסודיים, אני מזמינם להתבונן על המתרחש בכביש בעיניים של נהג/ת. כך נצרבים הרגלי הנהיגה הנכונים בתת מודע שלהם לקראת פריצתם באופן אוטומטי בעת שינהגו בעתיד.
בינואר 2013 העניק מכון אדלר ישראל את "תו תוכן "  מטעמו לשלושת ספרי הסדרה: "מסעות בוסיק, נסיך העננים הלבנים"; "מסעות גוגול, נסיך העננים האפורים"; "מסעות דוקטור עננה, המומחה לתחבורה".
ב- 2.2.2002 נולדה נכדתי השנייה אורי ולאחריה עוד ארבע נכדות ושני נכדים.
באחד הימים אורי ישבה למרגלותיי וציירה, כשסביבה פזורים באי סדר עשרות עפרונות צבעוניים ועשרות דפי נייר שהובילו לבסוף לציור המוגמר.
השונות של העפרונות זה מזה באורך, בעובי ובצבע והיכולת לייצר מהם ציור הרמוני, העלו במוחי רעיון לכתוב על כוכב העפרונות שבו גרים עפרונות שונים המתנהגים כמו החברות והחברים של אורי בבית הספר.
מיד יצאתי למסע בן כשנתיים לחפש את "הכוכב הירוק".
שש ילדות וששה ילדים שהונפשו כעפרונות שונים ומיוחדים יוצאים, תוך כדי היפוך נקודת התורפה שבאופיים לנקודת חוזק, לדרך המובילה לחיים בהרמוניה תוך קבלת האחר, כי "האחר הוא אני". זהו הערך המוסף החברתי שמעניק הספר, אותו אני מציג במפגשי "שעת סיפור" לשכבות ג', ד', ה', ו' בבתי ספר יסודיים.
באפריל 2015 העניק מכון אדלר את "תו תוכן"  מטעמו גם לספר "הכוכב הירוק", כך שכל ארבעה הספרים פרי עטי נושאים את תו התוכן היוקרתי המעיד על תרומה לקהילה.
 

נושאים

תקציר

באחד הימים, בעת שהמדען הדגול פריסקופולוס טלסקופולוס שוטט ברחבי השמים באמצעות הטלסקופ שלו, הוא קלט קרן אור ירוקה ומנצנצת באור נגוהות.
חקר המדען, מצא וקבע: מקור האור מגיע מרפובליקה בת  12 מחוזות שבה שוררת הרמוניה מושלמת!
כיצד הגיעו ברפובליקת העפרונות למופת של שלווה והרמוניה ?
לקראת חגיגות יום העצמאות ה-10,000 של הרפובליקה נפלה החלטה במועצת הנשיאות להעלות הצגה מהווי בתי הספר. לשם כך נבחרו 12 עפרונות מצטיינים, נציג מכל מחוז, שנדרשו להפיק את ההצגה בתוך 30 יום.
שיטת הבחירות הארציות כיוונה לשוויון בין המינים ולכך שכל עיפרון שייבחר יהיה שונה מחברותיו וחבריו.
דוקטור הקסגריי, המומחה לשיטות ממשל, קיבל על עצמו ללמד את צוות העפרונות הנבחרים פרק בהלכות בחירות דמוקרטיות.
הנציגות והנציגים שנבחרו סיפרו את סיפוריהם שיקפו מצב עגום למדי: חילוקי דעות רבים נותרו ללא פתרון, וגרוע מכך, עם טעם של כעס ועלבון.
הרעים דוקטור הקסגריי בקולו ואמר: מי שבילדותו אינו יודע לקבל את האחר ומנסה לכפות את דעתו בכוח רטוריקה מבריקה או בכוח המעשה, יגדל להיות אדם כועס, ממורמר ולעתים אף אלים שעלול לגרום נזק לקהילה.
הדרך הנכונה להגיע להרמוניה במקום לכאוס מחייבת שמירה על חמישה כללים פשוטים:
1. כל סוגיה דורשת הצבעה.
2. בחירה של "נשיאות הפורום".
3. חלוקה לקבוצות עבודה.
4. ניהול דיון.
5. החלטה .
בתום דיון ארוך בחרה מועצת הנשיאות את הצעתה של קבוצת בתא, "מסיבת התחפושות הגדולה". כל עיפרון יתחפש לאחֵר כדי לסמל את הסובלנות, קבלת האחר ואהבת הזולת.
מסיבת התחפושות התקיימה כעבור שלושה ימים ברוב פאר והדר. ומאז ועד היום נודע שמה של רפובליקת העפרונות כסמל וכדוגמה להרמוניה ברחבי השמים.

פרק ראשון

פרק ראשון - הכרות
 
 
כשילדה וילד נמצאים באוויר הפתוח הם רואים שמים. ולשמים פנים רבות: בהירים, מעוננים, סוערים.
אך מה יש שם מאחורי העננים? ייתכן שגרים שם יצורים שונים ומשונים שכלל לא דומים לכם, הילדות והילדים הגרים על פני כוכב ארץ, אך מרגישים כמוכם – לעתים הם שמחים, לעתים עצובים, לפעמים הם רבים ולרוב משלימים, אבל תמיד אוהבים לשחק עם חברים, להמציא סיפורים, לרקוד, לשיר ולשחק בהצגות.
דעו לכם שלפעמים המציאות גוברת על כל דמיון, על כן אספר לכם סיפור אמיתי – ואולי הוא סיפור דמיוני, אתם תחליטו – שהתרחש אי-שם בשמים. זהו סיפורה של רפובליקת העפרונות השוכנת באמצע הדרך בין ממלכת העננים הלבנים לבין ממלכת העננים האפורים.

יעקב (יענקלה) טל

ב- 19.1.2001, בהיותי כבן 61, נולדה נכדתי הבכורה תמר.
ביום שמח זה התחייבתי לעצמי להיות " סבא מיוחד " שיעניק לנכדיו שעות איכות :
סבא שיגרה תמיד את דמיונם ויחלום ביחד איתם בהקיץ.
סבא שישלהב תמיד את סקרנותם.
סבא שידבר איתם תמיד בגובה העיניים.
מיום שתמר הגיעה ל"גיל האיסוף" ( מהגן... ) לפחות פעם בשבוע ובמשך שנים, תמר ואני ניסינו לעקוב ביחד אחרי מסלולו הפתלתל של "הבלתי נראה" הקופץ מרמזור לרמזור כדי להחליף את האורות בזמן, או לחפש בשמיים "עננים שדומים ל...". דמיינו ביחד ממלכות מלאות ביצורים שכלל לא נראים כמו על פני כדור הארץ, אבל גם הם לעיתים שמחים, לעיתים עצובים ותמיד אוהבים לשחק עם חברים.
ביום שהתמסרתי לכתיבת ספריי ילדים בעלי ערך מוסף חברתי אך טבעי היה הדבר ששלוש דמויות קסומות פרי דמיוני: "בוסיק" הנסיך השמח, ""גוגול " הנסיך העצוב ו"דוקטור עננה" הידען, יגיחו מעולם הדמיון לעלילות ספריי הטרילוגיה "מסעות בשמים".
הערך המוסף החברתי של הטרילוגיה: חינוך ילדים החל מהגיל הרך למנהיגות בכבישים.
במפגשי "שעת סיפור" שאני מקיים לתלמידות ותלמידי שכבות א', ב', ג' בבתי ספר יסודיים, אני מזמינם להתבונן על המתרחש בכביש בעיניים של נהג/ת. כך נצרבים הרגלי הנהיגה הנכונים בתת מודע שלהם לקראת פריצתם באופן אוטומטי בעת שינהגו בעתיד.
בינואר 2013 העניק מכון אדלר ישראל את "תו תוכן "  מטעמו לשלושת ספרי הסדרה: "מסעות בוסיק, נסיך העננים הלבנים"; "מסעות גוגול, נסיך העננים האפורים"; "מסעות דוקטור עננה, המומחה לתחבורה".
ב- 2.2.2002 נולדה נכדתי השנייה אורי ולאחריה עוד ארבע נכדות ושני נכדים.
באחד הימים אורי ישבה למרגלותיי וציירה, כשסביבה פזורים באי סדר עשרות עפרונות צבעוניים ועשרות דפי נייר שהובילו לבסוף לציור המוגמר.
השונות של העפרונות זה מזה באורך, בעובי ובצבע והיכולת לייצר מהם ציור הרמוני, העלו במוחי רעיון לכתוב על כוכב העפרונות שבו גרים עפרונות שונים המתנהגים כמו החברות והחברים של אורי בבית הספר.
מיד יצאתי למסע בן כשנתיים לחפש את "הכוכב הירוק".
שש ילדות וששה ילדים שהונפשו כעפרונות שונים ומיוחדים יוצאים, תוך כדי היפוך נקודת התורפה שבאופיים לנקודת חוזק, לדרך המובילה לחיים בהרמוניה תוך קבלת האחר, כי "האחר הוא אני". זהו הערך המוסף החברתי שמעניק הספר, אותו אני מציג במפגשי "שעת סיפור" לשכבות ג', ד', ה', ו' בבתי ספר יסודיים.
באפריל 2015 העניק מכון אדלר את "תו תוכן"  מטעמו גם לספר "הכוכב הירוק", כך שכל ארבעה הספרים פרי עטי נושאים את תו התוכן היוקרתי המעיד על תרומה לקהילה.
 

עוד על הספר

נושאים

הכוכב הירוק האגדה על כוכב העפרונות יעקב (יענקלה) טל
פרק ראשון - הכרות
 
 
כשילדה וילד נמצאים באוויר הפתוח הם רואים שמים. ולשמים פנים רבות: בהירים, מעוננים, סוערים.
אך מה יש שם מאחורי העננים? ייתכן שגרים שם יצורים שונים ומשונים שכלל לא דומים לכם, הילדות והילדים הגרים על פני כוכב ארץ, אך מרגישים כמוכם – לעתים הם שמחים, לעתים עצובים, לפעמים הם רבים ולרוב משלימים, אבל תמיד אוהבים לשחק עם חברים, להמציא סיפורים, לרקוד, לשיר ולשחק בהצגות.
דעו לכם שלפעמים המציאות גוברת על כל דמיון, על כן אספר לכם סיפור אמיתי – ואולי הוא סיפור דמיוני, אתם תחליטו – שהתרחש אי-שם בשמים. זהו סיפורה של רפובליקת העפרונות השוכנת באמצע הדרך בין ממלכת העננים הלבנים לבין ממלכת העננים האפורים.